جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل پزشکی در آلمان 2024✔️ شرایط اپلای + هزینه

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

تحصيل پزشکى در آلمان در دانشگاه هاى دولتى بسيار رقابتى و مستلزم برآورده كردن شرايطى مثل ديپلم تجربى 12 سال، مدرک زبان c1 ، سن مناسب، معدل بالا ( تقريباً معدل 20) و قبول در آزمون ورود به دانشگاه FSP و آزمون دوره پزشکى TMS مى باشد.

براى تحصيل پزشکى به زبان انگليسى مى توان براى دانشگاه هاى خصوصى اين كشور اقدام كرد و بايد مدرک زبان آيلتس 6 به بالا ارائه داد. هزینه تحصيل پزشکى در آلمان در دانشگاه دولتى به 1,500 يورو مى رسد. اما اين هزينه در دانشگاه خصوصى به 20 هزار يورو و حتى بيشتر هم مى رسد.

بعد از اتمام تحصیل پزشکى در آلمان متقاضيان مى توانند به مدت يک سال ونيم يا 18 ماه در كشور بمانند و دنبال كار بگردند و بعد 3 يا 5 سال به اقامت دائم كشور دست پيدا مى كنند.

جهت دريافت اطلاعات بيشتر از نحوه اخذ قبولى در رشته پزشکى در آلمان و تمامى الزامات دانشگاه ها با موسسه Canadamie تماس برقرار كنيد و مشاوره رايگان دريافت كنيد.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

شرايط تحصيل پزشکى در آلمان

برای تحصیل پزشکی در آلمان افراد باید مدرک تجربى 12 ساله را داشته باشند. از ديگر شروط بسیار مهم برای تحصیل در آلمان در رشته پزشکی، سن افراد است. اشخاص در صورتی واجد شرایط هستند که تقریباً بلافاصله پس از اخذ مدرک دیپلم، برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. در صورتی که شخص متقاضی در رشته پزشکی یکی از دانشگاه های سراسری ایران پذیرفته شود، وی می تواند با دارا بودن مدرک زبان c1 آلمانی و پس از گذراندن آزمون ورودی، به دانشگاه راه یابد.

اما در صورتی که اشخاص در ایران، موفق به پذیرش در دانشگاه سراسری پزشکی نشده باشند، ابتدا باید یک دوره تحصیلی پیش نیاز رشته پزشکی را در کشور آلمان سپری کرده و سپس برای ورود به دانشگاه اقدام نمایند. بنابراین تحصیل رایگان در رشته های پزشکی و علوم پزشکی در آلمان بدون قبولی در آزمون سراسری و حتی بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه امکان پذیر است. در حالت اول، نمرات و معدل اشخاص خیلی اهمیت دارد و متقاضیان حتماً بایستی نمرات بالایی کسب کنند تا واجد شرایط باشند. تحصیل پزشکی رایگان و سایر رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های آلمان نیاز به معدل تحصیلی عالی (تقریباً معدل 20) دارد. توجه داشته باشید که گپ تحصیلی (حداکثر 3-4 سال) و سن متقاضی، از اهمیت بالایی در اخذ ویزا و تأیید سفارت آلمان دارد. در جدول زير مهم ترين نكات مرتبط با تحصيل پزشکى آلمان را مشاهده مى كنيد:

شرط معدل براى تحصيل پزشکى در آلمان شرط معدل تقريباً معدل 20
تحصيل پزشکى در آلمان چند سال است؟  طول دوره های پزشکی 6 سال طول می کشد که شامل یک مرحله پیش بالینی (2 سال)، یک مرحله بالینی (3 سال) و یک سال عملی (1 سال) است.
شرايط سنى براى تحصيل پزشکى در آلمان متقاضيانى كه در رده 21-22 سال هستند.

 

آزمون ورودی پزشکی آلمان

دانشگاه های آلمان برای جذب دانشجویان در رشته پزشکی، قواعدی را طراحی کرده اند که مهم ترین آن، قبولی در آزمون ورودی پزشکی در آلمان می باشد. متقاضیانی اجازه ورود به این آزمون را دارند که قبلا از مرحله شرط معدل، داشتن انگیزه نامه و رزومه قوی، عبور کرده باشند. بعد از اتمام كالج، متقاضيان بايد در آزمون ورودى دانشگاه FSP شركت كرده و نمره قبولى را اخذ كنند.

اما مهم ترین آزمون برای ورود به رشته پزشکی آلمان، آزمون Mediziner یا TMS نام دارد که با هدایت و مسئولیت در چندین دانشگاه برگزار می شود. سوالات طرح شده در آزمون فوق، مربوط به دوره متوسطه است. قبولی در این آزمون، به منزله تحصیل رایگان در رشته پزشکی می باشد. لازم به ذکر است که آزمون TMS معیار سنجش و قبولی در رشته پزشکی برای همه دانشگاه های آلمان نبوده و تنها در بعضی از دانشگاه های آلمان این آزمون برای جذب دانشجوی پزشکی، برگزار می گردد.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم

مدرک دیپلم اولین شرط برای ورود به دانشگاه های آلمان به خصوص در رشته پزشکی می باشد. اما تنها داشتن مدرک دیپلم کافی نیست چرا که با توجه به نوع نظام آموزشی آلمان که 13 سال بوده و یک سال بیشتر از کشور ایران است، افراد باید این کمبود را با شرکت در کالج هایی که در این کشور برگزار می شود، جبران نمایند. متقاضیان تحصیل پزشکی آلمان اگر با مدرک دیپلم وارد این کشور شده اند، در ابتدا مسیر باید یک کالج مناسب که به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شود و هزینه تحصیل در کالج های دولتی رایگان بوده، انتخاب نمایند و در همین کالج ها نیز اقدام به آموزش زبان آلمانی کنند. بعد از به پایان رساندن دوره کالج، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر و یا ارائه معدل 20 برای ورود به رشته پزشکی دانشگاه های آلمان، ضروری و لازم الاجرا می باشد.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک لیسانس

 برای تحصیل در رشته پزشکی باید در کالج ها و یا آزمون ورودی این کشور شرکت کرد و یا متقاضیان با معدل بیست از دوره متوسطه، وارد رشته پزشکی آلمان شوند و افرادی که دارای مدرک لیسانس هستند یا باید وارد کالج های این کشور شده تا خود را مهیای قبولی در رشته پزشکی کنند و یا راهی همچون شرکت در آزمون های ورودی را انتخاب و به هدف خود که تحصیل در رشته پزشکی آلمان است، برسند. با این حال افراد با مدرک لیسانس امکان تحصیل در رشته علوم طبیعی این کشور را دارند که البته باید رشته تحصیلشان در مقطع لیسانس نیز همین رشته بوده باشد تا بتوانند در این رشته به زبان انگلیسی به تحصیل مشغول شوند.

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

کشور آلمان از آن دسته کشورهایی می باشد که اساس آموزش و تعلیم را برپایه زبان آلمانی نهاده و تنها تعداد کمی از رشته ها را به زبان انگلیسی ارائه می دهد که آن هم با هزینه های دو برابری همراه خواهد بود. حتی اگر آموزش به زبان انگلیسی هم وجود داشت باز هم پس از فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار، تسلط به زبان آلمانی از هرچیزی مهم تر می شود. تحصيل پزشکى در آلمان و به زبان انگليسى نيازمند ارائه مدرک زبان آيلتس 6 به بالا است.

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان مزایای بی شماری را ارائه می دهد که آن را به گزینه ای جذاب برای متخصصان پزشکی مشتاق تبدیل می کند. برخی از مزایای تحصیل پزشکی در آلمان به شرح زیر است:

  • آموزش با کیفیت بالا
  • چشم انداز شغلی عالی
  • شهریه مقرون به صرفه و هزینه های زندگی
  • فرصت های توسعه شغلی
  • محیط آموزشی استثنایی
  •  استانداردهای زندگی عالی 

 

معرفی دانشگاه های پزشکی آلمان

کشور آلمان دانشگاه های پزشکی زیادی دارد و بسته به دانشگاه و شهر، شهریه ها نیز متفاوت است. در جدول زیر، نام برخی از دانشگاه های پزشکی آلمان را مشاهده می فرمایید.

نام دانشگاه رتبه جهانی QS
دانشگاه هایدلبرگ 84
دانشگاه RWTH آخن 99
دانشگاه لوبک
دانشگاه هومبولت برلين 126
دانشگاه توبينگن 222
دانشگاه فنى مونيخ 28
دانشگاه مونستر 367
دانشگاه آزاد برلين 97
دانشگاه لودويگ ماکسيميليانس مونيخ 59
دانشگاه بن 227

 

البته این نکته را در این جا یادآوری می کنیم که تحصیل در هر کشور به زبان بومی آن کشور رایگان است و این موضوع در مورد سایر کشورهای اروپایی نیز صدق می کند.

کالج های پزشکی آلمان

دانشجویان بین المللی برای تطبیق دادن مدارک خود گاهی مجبور به شرکت در کالج های آلمان می شوند که قطعا تحصیل یک ساله انتظار آنان را خواهد کشید. متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی آلمان میبایست دوره یک ساله (M-Kurs) را از بین کالج های دانشگاهی فرانکفورت، برلین، هامبورگ، ماینس، لایپزیگ، مونیخ، زاربروگن، هایدلبرگ، کاسل، هاله و یا هانوفر را انتخاب و آموزش یک ساله خود را کلید بزنند. دروسی که در این نوع کالج ارائه و به افراد آموزش داده می شود عبارتند از: زبان آلمانی، ریاضیات، شیمی و زیست شناسی

 مراحل و مدارک لازم برای اپلای پزشکی آلمان

 مدارک مورد نیاز باید از قبل آماده شده باشد تا اشخاص از لحاظ برنامه ریزی برای زمان ورود به دانشگاه، با مشکل مواجه نشوند. به ویژه برای ورود به رشته پزشکی، دانشگاه ها سختگیری بیشتری دارند. مراحل اپلاى :

  • آماده کردن مدارک لازم و ازامات مورد نياز
  • دريافت نامه پذيرش از دانشگاه مد نظر
  • قبول در آزمون ورودى دانشگاه و آزمون ورودى پزشکى
  • دريافت ويزاى تحصيلى
  • تهيه مجوز اقامت و سفر به آلمان

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • سوابق کامل تحصیل به همراه ریزنمرات
  • ارائه مدرک زبان مورد تاييد سفارت آلمان
  • انگیزه نامه و توصیه نامه از دانشگاه مبدأ
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک دیپلم 12 ساله

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

همانطور که قبلا توضیح داده شد، تحصیل پزشکی در آلمان بسته به نوع دانشگاه هزینه متفاوتی دارد. در دانشگاه های خصوصی، تحصیل همراه با شهریه است و تحصيل رايگان در آلمان در دانشگاه های دولتی امكان پذير است. منظور از تحصيل رايگان تحصيل با شهريه خيلى كم كه سالانه برابر با 1,500 يورو است. هزينه هاى تحصيل در آلمان در دانشگاه های خصوصی سالیانه به 20,000 یورو به بالا متغیر است.

هزینه زندگی دانشجويى در آلمان

 هزینه زندگی در آلمان تقریباً مشابه با بقیه کشور های اتحادیه اروپاست. هزينه زندگى براى دانشجو رشته پزشکى در آلمان ماهانه بين 867 الى 1000 يورو است. اين مبلغ متوسط هزينه هاى زندگى است و بيشتر به نوع لايف استايا فرد بستگى دارد.

بورسیه پزشکی آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان با مزایایی همچون بورسیه تحصیلی همراه است و افرادی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در این رشته را ندارند، بنا به شرایطی قادر به معاف شدن از هزینه های موجود از طریق دریافت بورسیه پزشکی آلمان خواهند شد. اولین قدم برای اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان در رشته پزشکی دارا بودن شرایط زیر است.

  • معدل بالا
  • نگارش مقاله های علمی معتبر
  • انجام فعالیت های مطالعاتی و تحقیقی
  • تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک مهارت زبانی
  • اخذ توصیه نامه از اساتید مقاطع قبل

برخى از بورسيه هاى تحصيل پزشکى در آلمان شامل موارد زير مى باشد:

Deutschlandstipendium Scholarship : اين بورسيه براساس شايستگى است و مبلغ آن 300 يورو و توسط دانشگاه آزاد برلين اعطا مى شود.

بورسيه LMU Northilfe : اين بورسيه براى کمک در مشکلات مالى و مبلغ 650 يورو و توسط دانشگاه لودويگ ماکسيميليانس مونيخ اعطا مى شود

بورسيه DAAD : اين بورسيه مبتنى بر شايستگى و مبلغ آن 1000 يورو است.

شرایط تحصیل داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری در آلمان

تحصیل در زیرشاخه های رشته پزشکی نیز مانند تحصیل پزشکی در آلمان، شرایط تقریباً مشابهی دارند. افراد در صورت عدم قبولی در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی می توانند سایر زیرشاخه های این رشته را برای تحصیل انتخاب نمایند.

  • داروسازی

تحصیل داروسازی در آلمان، 4 سال به طول می انجامد. افراد واجد شرایط می توانند پس از تحصیل، وارد بازار کار شوند. اغلب دانشگاه های پزشکی، رشته داروسازی را نیز ارائه می کنند. پذیرش از دانشگاه، کار چندان ساده ای نیست؛ چرا که متقاضی برای این رشته، بسیار است.

  • دندان پزشکی

طول دوره تحصیل دندانپزشکی در آلمان 6-4 سال است. بعد از گذراندن این دوره تحصیلی، اشخاص به عنوان دندان پزشک وارد بازار کار می شوند. شرایط تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی تا حد زیادی مشابه است. جهت دریافت پذیرش در این رشته، حتماً بایستی رزومه تحصیلی قابل قبولی ارائه شود.

  • پرستاری

تحصیل پرستاری در آلمان کمی متفاوت است. شخص ابتدا باید در مقطع کارشناسی پرستاری شرکت کند که طول دوره آن، 3 سال است و سپس برای کارشناسی ارشد درخواست دهد. افرادی که در ایران درخواست می دهند، بهتر است که از ابتدا به تحصیل در این رشته بپردازند.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

در مورد اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید گفت این مرحله بسیار بااهمیت است؛ زیرا گاهی اوقات افراد پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، زمانی که قصد درخواست ویزا دارند، با مشکل روبرو می شوند. سفارت آلمان حساسیت زیادی بر روی گپ تحصیلی دارد و اشخاصی که فاصله زیادی بین اخذ مدرک دیپلم و زمان درخواست آنان برای تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارد، ترجیحاً بایستی برای کشور دیگری درخواست ویزا دهند. همچنین کامل بودن مدارک و ارائه تمکن مالی قابل قبول نیز از اهمیت زیادی در اخذ ویزای آلمان برخوردار است. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

  • ارائه مدارک هویتی
  • پاسپورت معتبر
  • رسید تمکن مالی( دانشجويان بايد مبلغ 11,904 يورو به عنوان تمكن مالى در حساب خود بگذارند. اين مبلغ متعلق به هزينه هاى زندگى است و مبلغ شهريه تحصيلى هى چقدر باشد بايد به آن اضافه شود.)
  • دو قطع عکس
  • سابقه تحصیلی
  • انگیزه نامه و توصیه نامه از دانشگاه مبدأ
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک دیپلم 12 ساله

در رابطه با اخذ ويزاى همراه دانشجويى آلمان، بايد گفت که اين امر ممكن است اما به طور همزمان نيست و به عده اى از عوامل بستگى دارد.

تخصص پزشکى در آلمان

در رابطه با مهاجرت به آلمان و اخذ تخصص پزشکى، متقاضيان پس از حدود 4 تا 5 سال کار به عنوان پزشک، برای تکمیل دوره تحصیلات تکمیل و تبدیل شدن به یک متخصص در رشته خود، باید آزمون تخصصی (Facharztprüfung) را پشت سر بگذارید. مشهورترين تخصص هاى پزشکی در آلمان عبارتند از :

  • تخصص ارتوپدی
  • تخصص مغز و اعصاب
  • تخصص قلب و عروق
  • تخصص بيهوشى

مدرک زبان لازم براى تخصص پزشکى c1 زبان آلمانى است.

شرایط کار پس از تحصیل پزشکان در آلمان

دولت آلمان این اجازه را به دانشجویان فارغ التحصیل می دهد که پس از اتمام دوره تحصیلی خود، 18 ماه در جستجوی کار در آلمان باشند. در صورتی که شخص بتواند در مدت زمان مشخص شده به شغل مناسب تخصص خود دست یابد، اقامت وی با دریافت ویزای کار آلمان از تحصیلی به کاری تبدیل خواهد شد .شرايط دريافت اقامت بعد از 3 يا 5 سال است. اين بستگى به نياز افراد در آن حوزه شغلى مى باشد. در سال ششم متقاضيان قادرند براى پاسپورت آلمان درخواست کنند. در نمودار زیر، نرخ بیکاری کشور آلمان مورد بررسی قرار گرفته است و در سال 2024 دارای میانگین 3.3 درصد می باشد.

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

طبق سايت Salary Expert ، ميانگين در آمد پزشکان در آلمان برابر با 159.089 يورو در سال است.

 

ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
m.amareh
منى اماره فارغ التحصیل رشته مترجمى زبان انگليسى مى باشد. با توجه به علاقمندى در زمينه قوانين مهاجرتى و همچنين نويسندگى ، ايشان در حال حاضر در موسسه Canadamie در حوزه نوشتن مقالات و توليد محتوا سايت مشغول به كار هستند.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport