جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل در ترکیه 2024 ✔️ شرایط پذیرش + مدارک

شرایط تحصیل در ترکیه

ترکیه دارای یک سیستم آموزش عالی است که دوره های تحصیلی را در زمینه های مختلف ارائه می دهد. برای تحصیل در ترکیه سیستم آموزش عالی شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی، مدارس حرفه ای و مدارس عالی می باشد. به طور کلی برای تحصیل در ترکیه شرایط زیر مورد نیاز است:

مدرک تحصیلی:

  • برای مقطع کارشناسی: دیپلم دبیرستان
  • برای مقطع کارشناسی ارشد: مدرک کارشناسی
  • برای مقطع دکتری: مدرک کارشناسی ارشد

سطح مدرک زبان:

  • بیشتر دانشگاه‌ها نیاز به مدرک زبان انگلیسی مثل TOEFL یا IELTS دارند.
  • برای برنامه‌های ترکی زبان: مدرک زبان ترکی (TÖMER) مورد نیاز است.
  • سطح مدرک زبان: معمولاً برای انگلیسی IELTS حداقل 6.0 یا TOEFL حداقل 80 و برای ترکی سطح B2 یا بالاتر است.

تمکن مالی:

  • میزان تمکن مالی بسته به دانشگاه و شهر محل تحصیل متفاوت است، اما به طور کلی حدود 5000 تا 10000 دلار در سال برای هزینه‌های زندگی و شهریه نیاز خواهید داشت.

پذیرش دانشگاه:

  • بسته به دانشگاه، ممکن است به قبولی در آزمون ورودی (مثل YÖS ) برای مقطع کارشناسی مورد نیاز باشد.

ویزای تحصیلی:

  • بعد از پذیرش از دانشگاه، باید برای ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید و مدارک هویتی، توصیه‌نامه (برای تحصیلات تکمیلی)، انگیزه‌نامه و سوابق تحصیلی را ارائه دهید.

برای اطلاع از جزئیات تحصیل در ترکیه می توانید با کارشناسان موسسه canadamie تماس برقرار کنید و از مشاوران موسسه کمک بگیرید.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

با اطلاع از مزایا و معایب تحصیل در ترکیه می توانید با دید بازتری جوانب مهاجرت را بسنجید.

مزایای تحصیل در ترکیه

  • تحصیل در دانشگاه های با رتبه برتر جهانی
  • نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران از نظر مسافت و در نتیجه امکان رفت و آمد راحت به این کشور
  • شهریه نسبتاً پایین دانشگاه های ترکیه
  • امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی خوب و در نتیجه تحصیل با هزینه پایین در این کشور
  • آب و هوای مطلوب کشور ترکیه
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی ترکیه کشورهای اروپایی

معایب تحصیل در ترکیه

  • محدودیت ساختمان های دانشجویی و خوابگاه با قیمت مناسب
  • هزینه های نا معقول برای خرج عادی روزانه
  • تورم بسیار زیاد و مشکلات اقتصادی بالا
  • چالش زبان ترکی
  • حمل و نقل عمومی گران قیمت

 

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

 

تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف تحصیلی

ترکیه به خاطر نزدیکی به ایران و موقعیت جغرافیایی نزدیکی که به اروپا دارد همواره مورد استقبال دانش آموزان و دانشجویان بسیاری قرار گرفته است. از این رو شرایط تحصیل در هر مقطع تحصیلی را به طور جداگانه در ادامه ذکر کرده ایم:

 

مقطع تحصیلی طول دوره مدرک زبان هزینه تحصیل به زبان ترکی (دلار) هزینه تحصیل به زبان انگلیسی (دلار)
کارشناسی 4 آیلتس 6 240 تا 900 600 تا 1500
کارشناسی ارشد 2 آیلتس 6.5 300 تا 600 600 تا 900
دکترا 4 آیلتس 7 5000 تا 20000

 

تحصیل در مدارس ترکیه

یکی از سوالاتی که همواره پرسیده می شود امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل فرزند است؟ برای پاسخ به آن باید ابتدا با شرایط تحصیل در ترکیه و مدارس آن آشنا بود. تحصیل در مدارس ابتدایی این کشور از سن 6 سالگی شروع می شود.

متقاضیان تحصیل در ترکیه و مدارس آن توجه داشته باشند که تحصیل اجباری در این کشور به مدت 12 سال می باشد که توسط اداره آموزش و پرورش ترکیه مصوب شده است. دانش آموزان می توانند به 2 زبان انگلیسی و ترکی تحصیل نمایند.

البته لازم به ذکر است متقاضیان می توانند به زبان آلمانی نیز تحصیل کنند که از نکات بسیار مهم تحصیل در مدارس ترکیه چه دولتی و چه خصوصی می باشد. قابل توجه است تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان می باشد. طول دوره تحصیل در مدارس ترکیه 8 سال است، که 4 سال در مقطع راهنمایی و 4 سال در دبیرستان می باشد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع مدارس راهنمایی

تحصیل در مدارس راهنمایی این کشور همانند سایر مقاطع دارای قوانین و شرایط خاصی می باشد. متقاضیان تحصیل در مدارس در مقاطع راهنمایی این کشور باید توجه داشته باشند که دوره در نظر گرفته شده برای متقاضیان حدود 4 سال می باشد و متقاضیان می توانند همانند مقطع ابتدایی به دو زبان انگلیسی و ترکی تحصیل نمایند. نکته قابل توجه برای متقاضیان و دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل ترکیه را دارند، وجود مدارس بین المللی در این کشور می باشد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع مدارس متوسطه

تحصیل در ترکیه در مقطع متوسطه حدود 4 سال زمان می برد اما افرادی که قصد مطالعه زبان خارجی را به صورت تخصصی دارند امکان دارد 1 سال به مدت زمان تحصیل آن ها اضافه شود و این افراد طول دوره تحصیلی 5 ساله را تجربه کنند. دانش آموزان پس از اتمام تحصیل، مدرک دیپلم 12 ساله lise diplomasi دریافت می نمایند. همچنین امکان تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه نیز برای دانش اموزان به زبان غیر ترکی نیز وجود دارد.

 

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل کارشناسی ترکیه، ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش تحصیلی دریافت نمایند. تحصیل در دوره کارشناسی در این کشور حدوداً 4 سال زمان می برد و متقاضیان می توانند به 4 زبان ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تحصیل داشته باشند.

افرادی که قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارند می توانند از کلاس های زبان دانشگاه مقصد استفاده نمایند. متقاضیان توجه داشته باشند تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس 6 دارد. لازم به ذکر است، شروط ورود به دانشگاه های این کشور دارا بودن دیپلم 12 ساله می باشد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دارای شرایط و مدارک خاصی می باشد. در مرحله اول متقاضیان باید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش تحصیلی دریافت نمایند. تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه حدوداً 2 سال به طول می انجامد.

متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی باید حتماً آیلتس نمره 6.5 ارائه دهند. لزوم تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک لیسانس 4 ساله می باشد. تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی و دولتی امکان پذیر می باشد که هزینه هر یک از دانشگاه ها مبالغ مختلفی است که بعضاً تفاوت بسیاری دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی حدوداً 500 الی 700 یورو و در دانشگاه های خصوصی حدوداً 7 الی 10 هزار یورو هزینه دارد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

متقاضیان تحصیل ترکیه در مقطع دکتری نیز در بدو ورود به این کشور باید یک پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر داشته باشند. اخذ پذیرش تحصیل دکترا در ترکیه با سایر مقاطع متفاوت می باشد. دانشجو باید از نظر یک استاد در دانشگاه مورد نظر تایید شده و سوپروایزر داشته باشد.

متقاضیان تحصیل در این مقطع باید توجه داشته باشند ارائه مقالات بین المللی ISI و نمره آیلتس 7 برای دانشجویان بین المللی از شروط اخذ پذیرش در مقطع دکتری می باشد. از نکته مواردی که متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، هزینه های تحصیل می باشد که امکان اخذ بورس تحصیلی در این دوره ها وجود دارد. متقاضیان تحصیل در این مقطع همچنین می توانند به صورت تمام وقت (30 ساعت در هفته) مشغول به کار باشند.

 

آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی به قبولی در آزمون های ورودی نیاز خواهید داشت. قبولی در آزمون های بین المللی ورودی SAT، GRE و GMAT و همچنین آزمون YOS بسته به رشته و مقطع تحصیلی لازم می باشد. همچنین، پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیازی به آزمون ورودی ندارد.

 

تحصیل در ترکیه به همراه بورس تحصیلی

تحصیل در ترکیه و اخذ کمک هزینه تحصیل در این کشور امکان پذیر می باشد. دانشجویانی که قصد تحصیل ترکیه را دارند می توانند در صورت دارا بودن شرایط، درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه داشته باشند.

متقاضیان توجه داشته باشند بورس تحصیلی امکان دارد بخش و یا تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش دهد. همچنین، متقاضیان باید توجه داشته باشند، دانشجویان با شرایط خاص می توانند پس از اخذ پذیرش، درخواست کمک هزینه تحصیل در این کشور را داشته باشند.

دانشجویان در اکثر موارد باید وارد مقطع تحصیلی شده و بعد از کسب نمرات و امتیازات لازم، درخواست کمک هزینه تحصیل در ترکیه را داشته باشند. از نکات بسیار مهم، میزان کمک هزینه ای می باشد که دولت ترکیه اعطا می کند. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی می توانند ماهانه 700 لیر و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 950 لیر و مقطع دکتری 1400 لیر دریافت نمایند و تقاضای این کمک هزینه تحصیل در ترکیه کاملاً بستگی به دانشجویان دارد.

 

شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

برخی از دانشگاه های خصوصی در ترکیه شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان را برای دانشجویان اتباع خارجی ایجاد کردند، یعنی ارائه مدرک ضرورت ندارد و در صورتی که دانشجو بتواند ثابت کند که تسلط زبان انگلیسی در حد عالی دارد، می تواند بدون گواهی زبان انگلیسی در این دانشگاه ها به تحصیل بپردازد.

در غیر این صورت اگر تسلط کافی نداشته باشد، می تواند در برنامه های آموزشی زبان انگلیسی حضور پیدا کنند و به مدت یک سال زبان خود را تقویت کند، تا بعد از قبولی در آزمون های مربوطه بتواند در دانشگاه های ترکیه به تحصیل بپردازند.

در واقع تنها معیار سنجش مهارت متقاضی آزمون های بین المللی نیستند بنابراین اگر گواهی زبان آیلتس و تافل ندارید، نگران نباشید. راه های دیگری هم برای تشخیص میزان آگاهی شما از زبان انگلیسی وجود دارد. که می توانید در امتحان های داخلی که برگزار می شود نمره قبولی را دریافت کنید و بدون گواهی های زبان بین المللی در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوید.

 

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

همانطور که گفته شد زبان آموزشی دانشگاه های خصوصی ترکیه انگلیسی است. لذا می توان بیان داشت که تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی با داشتن گواهی زبان در بخش خصوصی شدنی است.

به دلیل اینکه که تمامی دانشگاه های خصوصی ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می کنند. مهم است که تمامی دانشجویان بین المللی قبل از مهاجرت به ترکیه بتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، تا مطالب تدریس شده را متوجه شوند. گواهی زبان آیلتس که برای تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مورد نیاز است، در همه دانشگاه ها یکسان نیست و در برخی از دانشگاه ها به شرح زیر است:

نام دانشگاه حداقل نمره آیلتس
دانشگاه یاسار ۵
دانشگاه مالتپ 5.5
دانشگاه اوزیگین 5
دانشگاه فنی خاورمیانه 6
دانشگاه استانبول ۶
دانشگاه اقتصاد ایزمر ۶

 

حداقل نمره مورد قبول برای مقطع ارشد 6 و 6.5 بستگی به دانشگاه انتخابی می باشد.

 

انواع مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

کشور ترکیه همان طور که از اسمش پیداست یک کشور ترک زبان بوده، یعنی بومیان به زبان ترکی استانبولی با یکدیگر گفتگو می کنند. از آنجایی که در دانشگاه های دولتی علی القاعده تدریس به زبان مردم آن کشور خواهد بود، ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دانشگاه های دولتی این کشور تدریس به زبان ترکی است و به صورت رایگان این خدمات در اختیار بومیان قرار می گیرد.

ولی در برخی از دانشگاه های خصوصی شرایط درس خواندن در ترکیه برای خارجی ها مطلوب تر است زیرا آموزش به زبان انگلیسی می باشد. همچنین برای مقاطع ارشد و دکترا داشتن گواهی زبان انگلیسی در کشور ترکیه الزامی می باشد.

در نتیجه مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، گواهی انگلیسی یا ترکی است و بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی باز هم جای نگرانی نیست زیرا شما می توانید در دوره‌های زبان انگلیسی حضور به هم رسانید تا با کسب گواهی های مهارت زبان امکان مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل برای شما فراهم شود.

 

تحصیل در ترکیه به زبان ترکی

شرایط درس خواندن در ترکیه برای افراد بومی راحت است و تحصیل به زبان ترکی خواهد بود. پس در صورتی که زبان ترکی را بلد باشید، می توانید تحصیل در ترکیه به زبان ترکی داشته باشید. برای اینکه نشان دهید به زبان بومی این کشور تسلط دارید باید در آزمون های تومر قبول شوید. سطح زبان ترکی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه به این صورت است که:

  • اگر متقاضی در سطح c1 به زبان ترکی تسلط داشته باشد، می تواند تحصیل خود در دانشگاه های ترکیه را آغاز کنند.
  • اگر سطح دانش زبان متقاضی در حد b2 باشد زمان کوتاهی را باید جهت بهبود وضعیت زبان خود اختصاص داده و در دوره‌ های تومر شرکت کند. تا سطح خود را به سطح c1 برساند.
  • سطح نمره زبان A1 و A2 و B1 برای تحصیل دانشجو کافی نیست و دانشجو باید به مدت یکسال به تقویت زبان خود بپردازد و زبان خود را تا سطح B2 ارتقا دهد. در پایان اگر نتواند سطح زبان خود را به B2 برساند، اجازه تحصیل به او داده نمی شود. هزینه تحصیل و دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی بسیار اندک است و چیزی حدود 150 تا 400 یورو برای هر ترم است.

 

دیپلم آبی ترکیه چیست؟

دیپلم آبی ترکیه گواهینامه ای است که توسط دانشگاه های ترکیه به دانشجویان داده می شود. دیپلم آبی سندی است که به طور مشترک توسط نهادهای ملی، کمیسیون اروپا، شورای اروپا و یونسکو تهیه شده است. این مدرک شرح مفصلی از مدارک و برنامه های تحصیلی ارائه می دهد و مقایسه مدارک تحصیلی خود را با دانشجویان سایر کشورهای اروپایی آسان تر می کند.

دیپلم آبی برای کمک به فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ارتقای تحصیلات خود در سایر کشورها و سیستم های آموزشی اعطا می شود. مدرک مذکور توسط دانشگاه ها و کارفرمایان در اروپا و سایر کشورها به رسمیت شناخته می شود و ادامه تحصیل یا یافتن شغل در خارج از کشور را برای فارغ التحصیلان آسان می کند. دیپلم آبی ارتباطی با رشته تحصیلی دانشجو ندارد و برای دریافت آن کافی است که از یکی از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل شده باشد.

دیپلم آبی دارای یک الگوی مشخص است و حاوی اطلاعات دقیقی در مورد مدارک دانشجو از جمله نام موسسه، نام برنامه، سطح برنامه، مدت زمان برنامه و نمرات دانشجو است. دیپلم آبی به عنوان استاندارد علاوه بر دیپلم آموزش عالی به صورت رایگان به هر فارغ التحصیل اعطا می شود.

 

دوره های فنی حرفه ای ترکیه

ترکیه انواع دوره های فنی و حرفه ای را در زمینه هایی مانند مهندسی، پزشکی، حقوق، بازرگانی و غیره ارائه می دهد. دوره ها در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شوند. این دوره‌ ها با هدف آموزش مهارت‌ های عملی و تخصصی در حوزه‌ های مختلف برای ورود به بازار کار و توسعه حرفه‌ ای افراد برگزار می‌ گردند. برخی از دوره‌ های فنی حرفه‌ ای معروف در ترکیه شامل:

  • دوره‌ های فنی حرفه‌ ای در حوزه صنعت: شامل آموزش‌ های مرتبط با برق، الکترونیک، مکانیک، خودروسازی، جوشکاری، تعمیرات صنعتی و سایر حوزه‌ های مرتبط با صنعت و تولید می‌ شود.
  • دوره‌ های فنی حرفه‌ ای در حوزه فناوری اطلاعات: شامل آموزش‌ های مرتبط با برنامه‌ نویسی، شبکه‌ های کامپیوتری، طراحی وب، سیستم‌ های اطلاعاتی و سایر مهارت‌ های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
  • دوره‌ های فنی حرفه‌ ای در حوزه ساخت و ساز: شامل آموزش‌ های معماری، عمران، ساختمان‌ سازی، طراحی داخلی و سایر حوزه‌ های مرتبط با صنعت ساخت و ساز می‌ شود.
  • دوره‌ های فنی حرفه‌ ای در حوزه گرافیک و طراحی: شامل آموزش‌ های مرتبط با طراحی گرافیکی، طراحی صنعتی، طراحی مد، طراحی داخلی و سایر حوزه‌ های هنری مرتبط است.
  • دوره‌ های فنی حرفه‌ ای در حوزه خدمات: شامل آموزش‌ های مرتبط با گردشگری و هتلداری، آشپزی و خدمات رستورانی، مدیریت رویدادها، مدیریت منابع انسانی و سایر حوزه‌ های مرتبط با خدمات و مشتری‌ مداری است.

 

هزینه تحصیل در ترکیه 

در ترکیه، دانشگاه های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند و هزینه تحصیل نسبتاً پایینی دارند. دانشجویان بین المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی شهریه پرداخت می کنند. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در ترکیه  برای رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی می تواند گران تر باشند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بیشتر تر از دانشگاه های دولتی است و ممکن است هزینه تحصیل شما تا 20 هزار یورو در سال نیز باشد.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای زندگی دانشجویی چقدر است؟

 با توجه به اطلاعات درج شده در وب سایت های معتبر می توان یک بازه را به عنوان هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه بیان کرد که این هزینه بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ یورو در ماه برای هر فرد محاسبه می شود. این هزینه زندگی در ترکیه شامل هزینه های خورد و خوراک، خوابگاه، هزینه تفریحات، رفت و آمد و حمل و نقل می باشد. جدول زیر بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی را در هر ترم را نشان می دهد.

 

اقلام هزینه (دلار)
خوابگاه 1500 تا 2000
حمل و نقل 300
غذا 1100
کتاب و لوازم التحریر 150
بیمه خصوصی (سالانه) 33 تا 37

 

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

حین تحصیل در ترکیه می توانید از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنید. این خوابگاه ها انواع مختلف و امکانات متنوعی داشته و برخی از آن ها هزینه مقرون به صرفه ای دارند. شما می توانید متناسب با نیاز خود خوابگاه مد نظر را انتخاب نمائید. محبوب ترین گزینه های اقامتی برای دانشجویان در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • خوابگاه های دانشگاه: هزینه ها بسته به دانشگاه و امکانات متفاوت است.
  • خوابگاه های دولتی: 24 تا 38 یورو در ماه هزینه دارد.
  • خوابگاه های خصوصی: با امکانات بسیار بهتر و همچنین هزینه های بالاتر ارائه می شود.
  • اجاره آپارتمان: 68-283 یورو در ماه بسته به مکان و اندازه آپارتمان متفاوت است.

 

چه مدارکی در شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه لازم است؟

برای درخواست پذیرش دانشگاه نیاز است که مدارکی که دانشگاه از شما تقاضا دارد را ارائه دهید شاید سوال باشد که چه مدارکی برای اعزام دانشجو به ترکیه لازم است؟ این مدارک در ادامه لیست شده اند:

  • گواهی ترجمه شده تحصیل دوره قبلی
  • رونوشت سوابق
  • ریز نمرات تحصیلی متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست 30 الی 100 دلار آمریکا
  • سند پرداخت هزینه دانشگاه
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی و یا ترکی
  • ارسال cv تحصیلی
  • نمرات آزمون های sat و act برای لیسانس و gre یا gmat یا ales برای تحصیلات تکمیلی
  • نامه ای که تضمین می کند که شما سرمایه لازم برای تحصیل را دارید

 

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

شرایط سنی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه زیاد حائز اهمیت نیست و اگر دانشجویان در آزمون های ورودی مراکز آموزشی قبول شوند، می توانند در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. البته همانطور که بیان شد تحصیل در دانشگاه ها منوط به این می باشد که شما بتوانید در آزمون های ورودی و آزمون‌های زبان نمره مطلوب را کسب نمایید و مهارت زبانی کافی را داشته باشید.

نکته دیگر این است که اگر دو متقاضی با شرایط یکسان برای دانشگاه‌ها درخواست دهند و سن یکی از که از دیگری کمتر باشد، متقاضی با سن پایین تر در اولویت پذیرش قرار خواهد گرفت در واقع در این شرایط، شرط سنی تحصیل در ترکیه اهمیت پیدا خواهد کرد.

 

شرایط کار دانشجویی و ضمن تحصیل در ترکیه

معمولاً دانشجویان بین المللی حق قانونی کار در حین تحصیل در ترکیه را ندارند. دانشجویان می توانند به عنوان محقق بین المللی در دانشگاه های ترکیه کار تحقیقاتی انجام دهند. زیرا تحصیل در ترکیه و اجازه کار در این کشور، دارای شرایطی می باشد.

دانشجویان کاردانی و کارشناسی در ترکیه اجازه کار حین تحصیل را از سال دوم تحصیل خود دارند و نمی توانند در طول هفته بیشتر از 24 ساعت کار کنند. متقاضیانی که مشغول تحصیل ترکیه می باشند اجازه کار در دفاتر دولتی و خصوصی این کشور را ندارند و این نکته ای بسیار مهم برای متقاضیان تحصیل در این کشور می باشد.

 

شرایط اخذ ویزای همراه ترکیه

متقاضیان تحصیل در این کشور باید توجه داشته باشند که می توانند درخواست ویزای همراه برای خانواده خود یعنی همسر و فرزند زیر 18 سال داشته باشند. علاقه مندان ورود به این کشور باید توجه داشته باشند که از ابتدای ورود به ترکیه اجازه کار ندارند اما می توانند پس از جست و جوی کار در این کشور و دریافت پیشنهاد کاری از سوی کارفرما، درخواست خود را به اداره کار ارائه نمایند و پس از آن وارد بازار کاری شوند.

متقاضیان توجه داشته باشند فرزندان شما نیز می توانند به راحتی در این کشور مشغول به تحصیل شوند اما نکته بسیار مهم این است هزینه های تحصیل فرزند شما در این کشور رایگان نمی باشد.

 

معرفی دانشگاه های برتر ترکیه

جهت تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور، در ابتدای امر نیاز است دانشگاه های این کشور از لحاظ رتبه و سطح علمی با دانشگاه های سطح اول دنیا مقایسه شود. در ادامه تعدادی از دانشگاه های معتبر این کشور برای شما عزیزان ذکر شده است.

 

دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)
دانشگاه فنی خاورمیانه (METU Middle East Technical University) METU
دانشگاه کوک (Koc University)
دانشگاه بوغازیچی (Bogazici University)
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
دانشگاه استانبول (Istanbul University)
دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)
دانشگاه سابانچی (Sabanci University)
دانشگاه کانکایا (Cankaya University)
دانشگاه آنکارا (Ankara University)

 

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت این کشور نیازمند ارائه مدارکی می باشد. در ادامه تمام موارد و مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی ترکیه برای شما عزیزان ذکر شده است:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک پذیرش تحصیلی
  • ارائه مدارک و انگیزه نامه تحصیلی
  • ارائه مدارک دال بر تمکن مالی دانشجویان
  • ارائه مدارک اقامتی در این کشور
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • ارائه مدارک هویتی معتبر متقاضیان

 

کار پس از تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه و اجازه کار بعد از تحصیل برای شما عزیزان امکان پذیر می باشد. متقاضیان می توانند بعد از تحصیل در این کشور اجازه کار دریافت نمایند، اما نکته بسیار مهم این است که در برخی موارد شاید متقاضیان مجبور شوند که برای دریافت اجازه کار از کشور خارج شده و دوباره وارد ترکیه شوند.

متقاضیان باید توجه داشته باشند ویزای کار در این کشور ابتدا برای مدت 1 سال و بعد به مدت 3 سال تمدید می شود. در نوبت سوم ویزای کاری ترکیه به مدت 6 سال صادر می شود. متقاضیان می توانند بعد از 8 سال کار و اقامت قانونی در ترکیه، درخواست اقامت دائم داشته باشند.

علاقه مندان جهت مهاجرت به ترکیه، تحصیل و ورود به بازار کار آن می توانند قبل از هرگونه اقدام، با شناسایی بازار کار این کشور و مشاغل مورد نیاز این کشور، موفق تر قدم بردارند. از مهم ترین نکات کار در این کشور نرخ بیکاری این کشور می باشد که آخرین تغییرات آن را در نمودار زیر مشاهده می نمایید.

نمودار نرخ بیکاری ترکیه

 

اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در شرایطی منجر به اخذ اقامت ترکیه می شود که شما بعد از تحصیل وارد بازار کار شده و پروسه اقامتی خود را شروع کنید. شما می توانید بعد از 8 سال کار و پرداخت مالیات، درخواست اقامت دائم این کشور را داشته باشید.

درخواست تابعیت ترکیه، 1 الی 2 سال پس از اخذ اقامت دائم ترکیه امکان پذیر است. متقاضیان توجه داشته باشند که برای دریافت پاسپورت این کشور باید در امتحان مربوط به تابعیت و شهروندی این کشور امتیازات لازم را کسب نمایند. در ادامه مدارک و موارد مربوط به اخذ پاسپورت ترکیه برای شما عزیزان مطرح شده است.

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه کارت اقامت معتبر
  • ارائه مدارک قبولی در آزمون تابعیت ترکیه
  • ارائه مدارک معتبر دال بر عدم سوء سابقه
  • ارائه مدارک زبان معتبر مورد تأیید دولت ترکیه
  • ارائه مدارک دال بر پرداخت مالیات
  • ارائه مدارک هویتی معتبر

 

مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه

برای دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه یا شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل فرزند، نیاز است که شرایط دقیق خود را به یک مشاور حرفه ای ارائه دهید. شرایط تحصیلی، مهارت زبانی و شرایط مالی خود را به صورت کامل توضیح دهید، تا بتوانید از یک مشاوره تخصصی و مطلوب بهره مند شوید.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره با شماره تماس های کانادا ام آی ای که دارای تجربه بسیار بالایی در این زمینه می باشند، تماس حاصل فرمایید و شرایط خود را بیان کنید تا بتوانید از بهترین مشاوره استفاده نمایید و مسیر درستی را برای آینده خود انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

آیا برای تحصیل در ترکیه به آزمون ورودی نیاز است؟

در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی را داشته باشیدبسته به رشته و مقطع تحصیلی به قبولی در آزمون های بین المللی ورودی SAT، GRE و GMAT و همچنین آزمون YOS نیاز خواهید داشت.

 

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان امکانپذیر است؟

در صورت تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان و داشتن مهارت زبان انگلیسی می توانید برای برخی از دانشگاه ها اپلای کنید.

 

آیا تحصیل در ترکیه شرط سنی دارد؟

برای تحصیل در ترکیه شرط سنی خاصی تعریف نشده است.

ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
m.amareh
منى اماره فارغ التحصیل رشته مترجمى زبان انگليسى مى باشد. با توجه به علاقمندى در زمينه قوانين مهاجرتى و همچنين نويسندگى ، ايشان در حال حاضر در موسسه Canadamie در حوزه نوشتن مقالات و توليد محتوا سايت مشغول به كار هستند.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport