جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل در آلمان 2024 ✔️ صفر تا صد شرایط و مراحل پذیرش + مدارک

تحصیل در آلمان 2024 | صفر تا صد شرایط و مراحل پذیرش + مدارک

تحصیل در آلمان به زبان آلمانی بوده و تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی ممکن است. متقاضیان بین المللی در صورت داشتن شرایط علمی خوب و مدرک زبان آلمانی در حد B2 می توانند با شهریه بسیار پایین تقریبا 800 یورویی، در این کشور تحصیل داشته باشند. برای تحصیل در موسسات خصوصی، تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی لازم است و متقاضی باید آیلتس حدود 6 و 6.5 ارائه دهد. هزینه تحصیل در مراکز خصوصی نیز بین 5 الی 30 یورو بسته به مقطع تحصیلی می باشد. شرایط تحصیل در آلمان به طور کلی شامل موارد زیر است:

تسلط به زبان انگلیسی و آلمانی و کسب مدرک زبان حداقل (B2)
تمکن مالی
داشتن حداقل مدرک دیپلم
نداشتن سابقه کیفری
داشتن حداقل معدل 15 برای سه دوره آخر دبیرستان
اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در آلمان

ارتباط با ما
فهرست مطالب

مزایای تحصیل در آلمان

مزایا و معایب تحصیل در آلمان از اصلی ترین مولفه هایی هستند که قبل از اخذ پذیرش تحصیلی باید به آن ها پرداخته شود. در لیست زیر مهم ترین مزایای تحصیل در آلمان را ذکر کرده ایم:

  • امکان تحصیل رایگان
  • شهریه ارزان
  • هزینه زندگی مقرون بصرفه
  • کیفیت بالای آموزش
  • اعتبار بالای دانشگاه ها
  • اجازه کار دانشجویی
  • اجازه اقامت پس از تحصیل
  • وجود امکانات متعدد و پیشرفته برای دانشجویان
  • برگزاری دوره های آموزش زبان آلمانی

 

چرا تحصیل در آلمان

 

 

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

 

تحصیل رایگان در آلمان

شهروندان آلمان و اتحادیه اروپا می توانند بدون پرداخت شهریه در دانشگاه های آلمان تحصیل کنند. دانشجویان بین المللی نیز می توانند با اخذ بورسیه یا انتخاب دانشگاه های دولتی، تحصیل رایگان در آلمان را تجربه کنند. اما هزینه های جانبی مانند هزینه ثبت نام در هر ترم را باید پرداخت کنند.

 

شرایط پذیرش تحصیلی آلمان

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی می تواند به صورت زیر باشد:

  • داشتن مدرک دیپلم یا معادل آن برای ورود به دوره کارشناسی
  • داشتن مدرک کارشناسی مرتبط برای ورود به دوره کارشناسی ارشد
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد مرتبط برای ورود به دوره دکتری
  • مدرک زبان آلمانی در سطح  B1یا B2
  • حداقل مدرک زبان آیلتس 6 برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • توانایی پرداخت هزینه های تحصیلی
  • داشتن توصیه نامه
  • قبولی در آزمون ورودی مورد درخواست برخی از دانشگاه ها

 

نحوه پذیرش با UNI-ASSIST برای تحصیل در آلمان و نکات آن

دانشجویان برای دریافت پذیرش تحصیلی و ارزشیابی مدارک خود در آلمان می توانند از UNI-ASSIST کمک بگیرند تا ضمن تبدیل نمرات و معدل دانشجویان به سیستم نمره دهی آلمان، پل ارتباط بین آن ها با دانشگاه ها باشد. این موسسه 6 مرحله کلی را برای دریافت پذیرش برای دانشجویان مشخص نموده است که این مراحل عبارتند از:

  1. در مورد دوره تحصیلی و دانشگاه مد نظر اطلاعات جمع آوری کنید.
  2. برای دوره مد نظر خود برنامه ریزی کنید.
  3. مدارک خود را جمع آوری کنید.
  4. حساب کاربری ایجاد نموده و آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.
  5. هزینه های مربوط را پرداخت نمایید.
  6. مدارک خود را ارسال نموده و پیگیری نمایید.

دقت داشته باشید که موسسه یونی استیست در شهر برلین آلمان قرار دارد و شما باید مدارک خود را کپی برابر اصل نموده و به همراه فیش واریز به آدرس این موسسه پست نمایید و این موسسه پس از حدود 4 تا 6 هفته نتیجه ارزشیابی را به صورت ایمیل و پست به اطلاع شما خواهد رساند.

 

دوره‌های تحصیلی در آلمان

برای اتباع خارجی امکان تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی فراهم شده است. متقاضیان در صورت داشتن شرایط لازم می توانند برای یکی از دوره های تحصیلی در آلمان که در ادامه ذکر شده اند، اپلای کنند:

  • تحصیل در مدارس ابتدائی
  • تحصیل در دبیرستان
  • تحصیل در کالج
  • تحصیل در دوره کارشناسی
  • تحصیل در دوره کارشناسی ارشد
  • تحصیل در دوره دکتری
  • تحصیل پزشکی
  • تحصیل در دوره اوسبیلدونگ

 

تحصیل در مدارس آلمان

تحصیل آلمان در مدارس آلمانی برای افراد 6 تا 18 سال مقدور می باشد، اما پذیرش در مدارس دولتی آلمان برای متقاضیان خارجی بسیار دشوار و دارای مراحل پیچیده ای است. از الزامات تحصیل در مدارس آلمان برای دانش آموزان زیر 18 سال داشتن قیم در کشور آلمان و داشتن سطح زبان آلمانی کافی می باشد.

متقاضیان پذیرش تحصیلی آلمان در سطح مدارس می بایست کارنامه دو سال آخر تحصیلی خود را ارائه داده و در مصاحبه اسکایپی که با مدرسه انجام می شود شرکت نمایند. علاوه بر این، دانش آموزان باید در آزمون مدارس در دروس ریاضی و انگلیسی نیز شرکت کنند. این موضوع کمک می کند تا سطح آمادگی دانش آموزان برای تحصیل در مدارس خصوصی در خارج کشور تعیین شود.

 

تحصیل در دبیرستان های آلمان

دروس عملی و تئوری که در دبیرستان‌های آلمان تدریس می‌شود، ریاضیات، کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زیست، جغرافی، هنر، صنایع دستی، موسیقی، تاریخ، فلسفه، مطالعات اجتماعی و آموزش زبان‌های خارجی می‌باشد. برای تحصیل در دبیرستان‌های آلمان باید:

  • سن متقاضی بین ۱۴ تا ۱۷ سال باشد تا تا بتوانید برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع دبیرستان‌ها اقدام کنید.
  • به زبان آلمانی در حد سطح b1 تسلط داشته باشید تا در کلاس متوجه مفهوم مطالب شوید.
  • باید با محیط سازگاری داشته باشید و شخصیت خود را به عنوان یک فرد مستقل و انعطاف پذیر نشان دهید.
  • شما می‌توانید از خوابگاه‌های مدارس برای اقامت استفاده کنید و یا زندگی با خانواده میزبان را برای اقامت خود در آلمان را انتخاب کنید.

 

تحصیل در کالج های آلمان

از آنجایی که سیستم آموزشی آلمان به نوعی است که پس از 13 سال تحصیل، به دانش آموزان مدرک دیپلم می دهد و  مدرک دیپلم در ایران به ازای 12 سال تحصیل اعطا می گردد، دوره های یک ساله کالج تکمیل کننده این یک سال کمبود تحصیلی می باشند.

دانشجویان برای تحصیل در آلمان دو نوع کالج دانشگاهی و علمی کاربردی را پیش رو خواهند داشت که تمرکز کالج های دانشگاه بر موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی بوده و کالج های علمی کاربردی بر اساس نتایج پژوهش ها و در فاز عملی علوم تمرکز خواهند داشت. از شرایط تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم جهت ورود به کالج های آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل تا سطح B1 به زبان آلمانی مسلط باشند.
  • هزینه شهریه کالج ها که عمدتاً کمتر از 5000 یورو می باشد را پرداخت نمایند.

 

تحصیل کارشناسی در آلمان

افراد برای ورود به این مقطع باید دوره متوسطه را گذرانده و دارای مدرک دیپلم  برای تحصیل در آلمان باشند. برای ورود به مرحله تحصیل کارشناسی آلمان، بسیاری از دانشگاه های این کشور اقدام به برگزاری آزمون ورودی برای افرادی که قبلا واجد شرایط شده اند، می کنند و در صورت قبولی، متقاضیان اجازه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های آلمان را پیدا می نمایند. البته در بیشتر رشته ها متقاضی می بایست در آزمون سراسری کشور مبدا پذیرفته شده باشد.

 

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی در یک نگاه
طول دوره 3 – 4 سال
سن زیر 21 سال
زبان تدریس آلمانی و انگلیسی
مدرک زبان مورد نیاز سطح B1 یا B2 زبان آلمانی
آیلتس 5.5 – 6
تافل 90-100
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان
امکان کار حین تحصیل 20 ساعت در هفته
حداقل معدل 2.5 از 4
اجازه ویزای همراه همسر و فرزند زیر 18 سال

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مهم ترین شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان در برنامه ریزی دقیق تحصیلی خلاصه می شود. شروع سال تحصیلی این مقطع در سپتامبر و برای جاماندگان ثبت نام، ژانویه خواهد بود. البته برخی از دانشگاه ها، فرایند ثبت نام را تا 4 نوبت تمدید می نمایند.

یکی از قوانین موجود در تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، انتخاب رشته مرتبط با دوره کارشناسی می باشد و افراد در این مقطع، متحمل هیچ هزینه ای بابت شهریه دانشگاه نخواهند شد البته این مزیت، دانشگاه های خصوصی آلمان را در برنمی گیرد.

 

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در یک نگاه
طول دوره 2 سال
سن 30-34 سال
زبان تدریس آلمانی و انگلیسی
مدرک زبان مورد نیاز DSH I یا DSH II
آیلتس 6 تا 6.5
تافل 60 تا 90
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان
امکان کار حین تحصیل 20 ساعت در هفته
حداقل معدل 7.5 از ده
اجازه ویزای همراه همسر و فرزند زیر 18 سال

 

تحصیل دکترا در آلمان

شرایط برای ورود به مقطع و تحصیل دکتری در آلمان کمی دشوار است و برای موفقیت نیازمند به ارزیابی توسط یک استاد سوپروایزر جهت انجام تز دکتری می باشد. برای پذیرش در این مقطع باید شرایط زیر را برآورده کنید:

  • قبولی در ارزیابی اساتید
  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد
  • رای هیئت داروران مبنی بر موافقت با تحصیل متقاصی در مقطع دکتری آلمان
  • ارائه مدرک زبان
  • صلاحدید رییس دانشگاه برای حضور متقاضی در مقطع دکتری
  • حضور در مصاحبه و قبولی در آن

 

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع دکتری در یک نگاه
طول دوره 5 تا 6 سال
زبان تدریس آلمانی و انگلیسی
مدرک زبان مورد نیاز آزمون DSH I یا DSH II
آیلتس 7
تافل 80
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی  تقریبا رایگان
امکان کار حین تحصیل 20 ساعت در هفته
حداقل معدل 2.5 از 5
اجازه ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال

 

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به دلیل سیستم آموزشی متفاوت، کمی پیچیده است. در ابتدا باید مهارت‌ در زبان آلمانی را تقویت کنید. بیشتر دانشگاه‌ ها برای ثبت‌ نام در دوره پزشکی، آزمون‌های زبان مانند TestDaF یا DSH را قبول دارند.

شما باید حداقل مدرک زبان آلمانی در حد B2  را در ابتدا ارائه دهید و برای شروع دوره سطح زبان خود را تا حد C1 برسانید. به عبارتی پذیرش اولیه شما مشروط به اخذ مدرک C1 خواهد بود. بسیاری از دانشگاه‌ها معدل تحصیلی 20 را برای قبولی در دوره پزشکی می‌خواهند.

یکی از مراحل اصلی تحصیل پزشکی در آلمان آزمون‌ TMS است که از دانشجویان خواهان تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمان گرفته می شود. دوره پزشکی در آلمان معمولاً حدود 6 سال طول می‌کشد. بعد از فارغ‌ التحصیلی، باید مراحل دیگری را (مانند استاژ و آزمون‌های دولتی) را پشت سر بگذارید تا بتوانید به عنوان پزشک کار کنید.

 

دوره اوسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های اوسبیلدونگ آلمان یک سیستم دوگانه تئوری و عملی است. که این دوره ها برای آلمانی‌ها و متقاضیان خارجی در دسترس می‌باشد. طول دوره اوسبیلدونگ بین 2 تا 3.5 سال می باشد.

این دوره ها برای مشاغل مختلف از جمله تجارت، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی و فناوری اطلاعات در ذسترس هستند. پس از اتمام دوره اوسبیلدونگ به کارآموزان گواهی پایان دوره کارآموزی اعطا می‌گردد.

 

دوره زبان آلمانی در آلمان

دوره های زبان آلمانی با توجه به نوع رشته، متفاوت خواهند بود. این دوره ها توسط استادان آلمانی که دارای قدرت و مهارت خوبی در تدریس زبان آلمانی هستند مدیریت می شوند. افراد با توجه به نوع نیاز خود باید دوره زبان آلمانی در آلمان به صورت معمولی، فشرده و یا نیمه فشرده را انتخاب و شروع به یادگیری نمایند. در آخر دوره در صورت قبولی متقاضیان، گواهی نامه های معتبری به آن ها اعطا خواهد شد.

لازم به ذکر است که شرکت در دوره های زبان آلمانی در آلمان نیازمند دانش ابتدایی از زبان آلمانی بوده و بهتر است قبل از اقدام، به این موضوع توجه شود. دانش آموزان تازه فارغ التحصیل شده و دارای مدرک دیپلم یا متقاضیانی که به تازگی وارد دانشگاه شده اند می توانند برای ارتقا زبان آلمانی ویزای دوره زبان دریافت کنند.

 

کار تحصیل آلمان

 دوره کار تحصیل آلمان، به قابلیتی اطلاق می شود که دانشجو همزمان با تحصیل، دوره هایی شبیه به کارآموزی را سپری خواهد کرد و برای این عمل، حقوقی را دریافت می کند. پس از اتمام دوره های کارتحصیل، گواهی نامه معتبر از سوی دانشگاه برای فرد صادر شده و پس از اخذ این مدرک، دانشجو قادر به شروع مقطع تحصیلی جدید که کارشناسی ارشد است، می باشد.

برای شرکت در دوره های کارتحصیل آلمان، ارائه مدرک زبان آلمانی، جزء شرایط لاینفک بوده و افرادی که واجد این شرایط نمی باشند حتما میبایست در دوره فاندیشین آلمان شرکت و مدرک موردنظر را اخذ نمایند.

قابلیت کارتحصیل برای رشته هایی همچون: فیزیوتراپی مکاترونیک، مدیریت تجاری و کاردرمانی وجود دارد و مدت زمان کار تحصیل آلمان در هفته 16 الی 20 ساعت می باشد که به ازای آن حقوقی حدودا بین 300- 500 یورو برای این دسته از دانشجویان، درنظر گرفته شده است.

 

مراحل اپلای تحصیلی آلمان

به طور خلاصه اپلای برای تحصیل در آلمان با موارد زیر مرحله بندی می شود:

  • انتخاب رشته و دانشگاه
  • اطمینان از داشتن شرایط پذیرش
  • آماده‌سازی مدارک
  • ثبت نام آنلاین
  • پرداخت به موقع هزینه‌های پذیرش
  • دریافت پذیرش

نکته بسیار مهمی که در این باره وجود دارد و به افراد کمک می کند تا مراحل اپلای دانشگاه های آلمان را با موفقیت بگذرانند، رعایت تمام شرایط مد نظر دانشگاه مدنظر می باشد. بهترین راه این است که متقاضیان پس از انتخاب دانشگاه مورد نظرشان، به سایت آن دانشگاه مراجعه و از شرایط و قوانین به طور کامل آگاه شوند.

 

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

جهت آماده سازی مدارک ابتدا باید بررسی کنید که قصد تحصیل در چه مقطع تحصیلی را دارید. سپس متناسب با مقطع، دانشگاه و رشته تحصیلی مدنظر خود لیست مدارک مورد نیاز را آماده سازی کنید:

 

مدارک مورد نیاز برای کارشناسی مدارک مورد نیاز برای کارشناسی ارشد مدارک مورد نیاز برای دکتری
ارائه کپی پاسپورت ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با ریزنمرات مدرک دیپلم و متوسطه به همراه ریز نمرات (ترجمه)
ارائه ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات داشتن مدرک لیسانس داشتن مقاله علمی تالیفی
ارائه کارنامه قبولی در آزمون سراسری مدرک تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی توصیه نامه
اثبات مهارت زبانی با ارائه مدرک زبان توصیه نامه رزومه تحصیلی
انگیزه نامه انگیزه نامه پروپوزال
توصیه نامه اثبات تمکن مالی ازمون gre یا gmat در برخی رشته و دانشگاه ها
اثبات تمکن مالی کپی از پاسپورت امضا شده نمونه پرتفولیو در برخی رشته ها
رزومه تحصیلی ازمون gre یا gmat در برخی رشته و دانشگاه ها مدرک تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی
مقاله علمی یا شرکت در سمینار
نمونه پرتفولیو در برخی رشته ها

 

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان بسته به مقطع و رشته تحصیلی در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان و از 100 تا 350 یورو بوده و در دانشگاه های خصوصی تا 35.000 یورو در سال می باشد. در جدول زیر با ذکر جزئیات به میانگین هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع تحصیلی مختلف پرداخته ایم:

مقطع تحصیلی شهریه سالانه
مدارس 10.000 تا 30.000 یورو
لیسانس 5.000 تا 20.000 یورو
فوق لیسانس 5.000 تا 30.000 یورو
دکترا 3.000 تا 20.000 یورو

 

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

 گفتنی است حدود هزینه های زندگی در آلمان به طور میانگین بین 700 تا 1.500 یورو محاسبه شده است که در این رابطه عواملی همچون سبک زندگی، مخارج متفرقه، شهر محل زندگی و.. موثر است.

  • در شهرهای بزرگ نظیر برلین و فرانکفورت این هزینه به میزان 900 تا 1.500 یورو در ماه خواهد بود.
  • در شهرهای کوچکتر مانند فرایبورگ و هانوفر و… به مقدار 750 یورو تا 1.100 یورو برای هرماه می باشد.

از سوی دیگر میدانیم که مهم ترین هزینه زندگی دانشجوی هزینه اقامت و اجاره است. که دانشجویان می توانند اپارتمان یک خوابه، اپارتمان مشترک و سالن ها دانشجویی استفاده کنند. هزینه اپارتمان های یک خوابه 390 یورو در ماه و اپارتمان های مشترک 365 یورو ماهانه و سالن های دانشجویی کمتر از این مقدار است و معمولا یهترین انتخاب برای دانشجویان به شمار می رود. در جدول زیر برخی دیگر از هزینه های زندگی دانشجویی در المان آمده است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
اجاره خوابگاه یا آپارتمان 200 تا 500 یورو
غذا و نوشیدنی 150 تا 250 یورو
بیمه سلامت 80 تا 120 یورو
اوقات فراقت و سرگرمی و تفریح 50 تا 100 یورو

 

بورسیه تحصیلی آلمان

در زیر برخی از بورسیه های تحصیلی در المان به شما معرفی شده است:

  • Deutschlandstipendium Program (DAAD Scholarship)
    • مبلغ بورسیه داد آلمان: 300 یورو کمک هزینه ماهانه
    • مدرک واجد شرایط: برنامه های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی
  • Friedrich Ebert Stiftung Scholarship
    • مبلغ بورسیه: ماهانه 774 یورو و هزینه تحصیل 300 یورو، بیمه درمانی و..
    • مقطع تحصیلی: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
  • بورسیه هاینریش بول برای دانشجویان بین المللی
    • مبلغ بورسیه: ماهانه 850 یورو برای فارغ التحصیلان و 1200 یورو ماهانه برای دانشجویان
    • مقطع تحصیلی:تحصیلات تکمیلی و دکتری.
  • TUM بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
    • مبلغ بورسیه: 500 تا 1500 یورو در هر ترم
    • مقطع تحصیلی: کارشناسی و تحصیلات تکمیلی
  • بورسیه امیرانا
    • مبلغ بورسیه: معافیت شهریه و سایر وجوه آموزشی
    • مقطع تحصیلی: کارشناسی و دکتری

برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان شما باید حداقل های مورد نیاز برای دریافت بورسیه را داشته باشید که تعدادی از این موارد شامل:

  • داشتن روحیه تحقیق و جستجو در خصوص انواع بورسیه های شرایط تحصیلی آلمان
  • داشتن معدل بالا (برخی دانشگاه ها معدل محور هستند.)
  • ارائه چندین مقاله معتبر علمی حداقل 2 عدد (برخی از دانشگاه ها تحقیق محور هستند.)
  • از همه مهم تر مکاتبه درست و اصولی با اساتید دانشگاه ها و دریافت بورسیه آلمان می باشد.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان

برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی در آلمان محدودیت سنی خاصی تعریف نشده است. به عنوان مثال افراد با سن 25 سال هم می توانند برای تحصیل کارشناسی درخواست دهید یا کسانی که 30 سال و یا بیشتر دارند می توانند برای کارشناسی ارشد و دکترا اپلای کنند. نداشتن شرط سنی مشروط بوده و متقاضیان باید بتوانند گپ تحصیلی خود را پوشش دهند و بتوانند شرایط تحصیلی و سایر شرایط برنامه مورد نظر را برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل برآورده کنند.

قابل ذکر است که برای دریافت ویزا شرایط سنی تحصیل در آلمان اهمیت داشته و بهتر است سن متقاضی شرایط سنی را رعایت کند و یا با دلیل مناسب گپ تحصیلی خود را توجیه کند.

 

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

داشتن حداقل معدل 15 شرط معدل برای تحصیل در آلمان می باشد. البته این معدل برای تحصیل در همه رشته های دانشگاه های آلمان یکسان نبوده و قطعا با توجه به سختی هر رشته، متغیر خواهد شد. به عنوان مثال شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان حداقل 18 و برای بسیاری از دانشگاه ها 20 می باشد.

 

تحصیل در آلمان با معدل پایین

 با داشتن معدل کمتر از 15 و برآورده کردن سایر شرایط ممکن است بتوانید برای تحصیل در آلمان درخواست دهید. اما شرایط اخذ پذیرش تحصیلی می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. زیرا فضای پذیرش رقابتی بوده و افرادی که حداقل معدل لازم را دارند و می توانند سایر شرایط را برآورده کنند، شانس بیشتری برای اکسپت شدن دارند.

 

طول دوره های تحصیلی در آلمان

دوره های تحصیلی آلمان و طول آن ها به چند بخش تقسیم می شود:

  • طول دوره کارشناسی (Bachelor) 6 تا 8 ترم تحصیلی
  • طول دوره کارشناسی ارشد (Master) 2 تا 4 ترم تحصیلی
  • طول دوره دکتری (Promotion) 2 تا 5 سال
  • دوره پیش پزشکی (Pre-Medical) 1 تا 2 سال
  • دوره پزشکی (Medical Studies) 6 سال
  • دوره تخصص (Residency) 5 تا 6 سال

مدرک تحصیلی لیسانس به دو دسته B.Sc ویژه رشته های علوم پایه و مهندسی و B.A ویژه رشته های علوم انسانی می باشد. در این میان دوره های کالج نیز که به نوعی معادل سازی تحصیلات دوران متوسطه ایران با آلمان است، به مدت یک سال برگزار شده تا افراد پس از گذراندن این دوره، مشکلی برای تحصیل در آلمان نداشته باشند.

 

سطح زبان برای تحصیل در آلمان

همانطور که می دانید از شرایط تحصیل در آلمان بلد بودن زبان آلمانی و یا انگلیسی بسته به نیاز دانشگاه محل تحصیل می باشد. در این میان است که سطح زبان مورد نیاز اهمیت پیدا می کند. در ادامه به صورت جداگانه سطح زبان آلمانی و سطح زبان انگلیسی برای تحصیل در آلمان را تشریح نموده ایم:

 

سطح زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل به زبان آلمانی باید مدرکی مبنی بر مهارت های زبان آلمانی از متوسط تا پیشرفته سطح C1/B1 ارائه دهید. A1 پایین ترین سطح، C2 بالاترین سطح و B2 سطح متوسط به شمار می رود. بسته به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه محل تحصیل به مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت. در جدول زیر این موضوع به طور دقیق تر بررسی شده است:

 

مقطع تحصیلی حداقل سطح زبان آلمانی مورد نیاز
کارشناسی سطح B1 یا B2 زبان آلمانی
کارشناسی ارشد DSH I یا DSH II
دکتری DSH I یا DSH II

 

سطح زبان انگلیسی برای تحصیل در المان

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی معمولا در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است و برای تحصیل در این دانشگاه ها شما باید تسلط و مهارت خود را در این زمینه با ارائه مدرک آیلتس یا معادل تافل آن نشان دهید.

 

مقطع تحصیلی حداقل سطح زبان انگلیسی مورد نیاز
کارشناسی آیلتس 5.5 یا 6
کارشناسی ارشد آیلتس 6.5
دکتری آیلتس 7

 

از جمله امکانات ویژه ای که موسسه canadamie برای شما عزیزان فراهم آورده این است که حتی با مدرک زبان دولینگو و هزینه تحصیل پایین، یعنی 4 الی 5 هزار یورو برای دوره کارشناسی و 6 الی 7 هزار یورو برای دوره ارشد، امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در بهترین رشته ها از جمله مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، رباتیک، مدیریت کسب و کار و… را خواهید داشت. همچنین پس از تحصیل نیز تا 18 ماه اجازه حضور برای کاریابی و اقامت در این کشور را خواهید داشت.

 

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

آیا امکان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان، وجود دارد؟ پاسخ قطعی به این سوال خیر می باشد. در هیچ صورت امکان شروع آموزش بدون تسلط به زبان و مدرک برای اثبات آن، در دانشگاه های آلمان وجود ندارد. افرادی که آموزش به زبان آلمانی را برمی گزینند، علاوه بر دارا بودن مدرک آیلتس، مدرک زبان آلمانی در سطح b2 برای آنان واجب است. البته با ورود به دوره زبان می توان شانس پذیرش را افزایش داد اما بازهم دانش اولیه زبان آلمانی لازم است.

 

بهترین دانشگاه های آلمان

طبق بررسی های آکادمیک معتبر  بسیاری از دانشگاه های آلمان در لیست معتبرترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است که در جدول زیر آنها را بررسی کرده ایم:

 

نام دانشگاه رتبه کشوری رتبه جهانی
دانشگاه هومبولت برلین 1 48
دانشگاه مونیخ 2 53
روپرشت کارلز دانشگاه هایدلبرگ 3 66
دانشگاه آزاد برلین 4 66
دانشگاه فنی مونیخ 5 82
دانشگاه هامبورگ 6 146
دانشگاه بن 7 157
دانشگاه گوتینگن 8 172
دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن 9 197
دانشگاه فنی درسدن 10 201

 

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان

آمار و ارقام نشان می دهد که در سال های اخیر، بهترین رشته های تحصیلی کشور آلمان برای تحصیل از جهات گوناگون شامل موارد زیر هستند:

  • رشته های پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی صنایع
  • مدیریت مهندسی
  • فناوری اطلاعات
  • MBA
  • مهندسی سخت افزار

 

برترین شهرهای دانشجویی در آلمان

آلمان به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در اروپا شناخته می شود. برخی از برترین شهرهای دانشجویی در آلمان به شرح زیر هستند:

 

برترین شهرهای دانشجویی در آلمان
مونیخ
برلین
هامبورگ
آخن
گوتینگن

 

این شهرها به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر، امکانات و زیرساخت های مناسب، محیط فرهنگی پویا و فرصت های شغلی خوب، از جمله برترین مقاصد تحصیلی در آلمان محسوب می شوند.

 

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای تحصیل در آلمان در صورت پذیرش، نیاز به یک ویزای دانشجویی دارید و این ویزا معمولا طی یکسال صادر می گردد. ارائه مدارکی که اداره مهاجرت آلمان تعیین کرده برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان ضروری و از واجبات فرایند اخذ ویزا تحصیلی می باشد. این مدارک شامل:

  • ارسال پاسپورت با 6 ماه اعتبار
  • مدارک هویتی از جمله شناسنامه
  • عکس پاسپورتی جدید
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • نامه پذیرش تحصیلی نهایی از دانشگاهی آلمان
  • رزومه و نامه انگیزشی قوی جهت تحصیل در آلمان
  • مدرک زبان آلمانی حداقل B2 و مدرک زبان انگلیسی در صورت پذیرش در رشته و دانشگاه خصوصی یا بین المللی
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی خرید بیمه دانشجویی در آلمان حداقل به مبلغ 30.000 یورو
  • پرداخت هزینه اخذ ویزا
  • مدارک اصلی تحصیلی ترجمه شده و ممهور به مهر دادگستری و وزارت امور خارجه

 

بیمه درمانی دانشجویی در آلمان

داشتن بیمه درمانی برای دانشجویان در آلمان الزامی است و هزینه ماهیانه این بیمه حدود 110-90 یورو بوده که هزینه های آن در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً مقرون به صرفه می باشد.

بیمه درمانی دانشجویی هزینه های مراقبت های پزشکی، بیمارستان، دارو و غیره را پوشش می دهد. برخی خدمات اضافی مانند دندان پزشکی نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد.

 

شرایط اخذ ویزای همراه آلمان

اخذ ویزای همراه آلمان از طریق تحصیل برای افرادی ممکن است که در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل می شوند. همراهان شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشند. برای موفقیت در اخذ این ویزا بهتر است به صورت همزمان با نفر اصلی پرونده درخواست ندهید. زیرا در صورت درخواست همزمان ممکن است با ردی ویزا روبرو شوید. شرایط و مدارک ویزای همراه آلمان شامل:

  • گذرنامه معتبر
  • متقاضی اپلای آلمان اقامت بلند مدت داشته باشد (اقامت بالای 6 ماه)
  • تمکن مالی مناسب جهت پوشش هزینه های زندگی خود و اعضای خانواده
  • گواهی ازدواج
  • اسناد محل اقامت در آلمان (قرارداد اجاره + نامه تأییده اقامت)

در خصوص همراه در ویزای تحصیلی آلمان باید گفت که همراه دارای اجازه کار تمام وقت در این کشور می باشد. همچنین لازمست که همراه دارای مهارت زبان آلمانی حداقل در سطح A1 باشد. فرزندان زیر 18 سال اجازه تحصیل رایگان در مدارس این کشور را داشته و فرزندان بالای 16 سال نیز باید از مهارت و دانش زبان برخوردار باشند. با توجه به اهمیت مدرک زبان جهت تحصیل در آلمان، توصیه می شود که محصول بی نظیر آموزش فشرده و سریع زبان آلمانی را که توسط canadamie تهیه و تولید شده است خریداری نموده و زبان خود را به سطح مورد نظر برسانید.

 

کار دانشجویی در آلمان

امکان کار در کنار تحصیل برای دانشجویان در آلمان به مدت 30 ساعت در هفته وجود دارد و دانشجویان حداقل ساعتی 9 یورو از طریق کار دانشجویی درآمد دریافت خواهند کرد. بدین ترتیب دانشجویان می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را در آلمان پوشش دهند.

یک دانشجو در آلمان به مدت صد و بیست روز تمام مدت یا 240 روز کار نیمه وقت، قادر به چرخاندن بخشی از مخارج زندگی و پرداخت هزینه های موجود خواهد بود. از طریق رابط های زیر می توان با موقعیت های شغلی مختلف دانشجویی در آلمان آشنا شد:

  • دانشگاه
  • آژانس های محلی و آژانس های کارآموزی
  • شرکت ها و نمایشگاه های کاریابی
  • تماس مستقیم با کارفرما

 

خوابگاه دانشجویی در آلمان

خوابگاه های دانشجویی در آلمان دو نوع می باشد که نوع اول با نام (student union halls of residence) معروف گشته و به منظور استفاده دانشجویان مهاجر به این کشور، ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. (Deutsches Studentenwerk) نوع دیگری از خوابگاه های آلمان بوده که مورد استفاده دانشجویان آلمانی و خارجی قرار می گیرد و شهریه بیشتری نسبت به نوع اول، برای این خوابگاه در نظر گرفته شده است.

انتخاب اقامتگاه های این کشور در موارد زیر خلاصه می شود:

  • تک اتاق
  • سوئیت مشترک
  • سوئیت مستقل
  • سوئیت برای متاهلان

علاقه مندان به انتخاب این نوع محل اسکان باید هزینه ای حدود 298 را به صورت ماهیانه به عنوان اجاره بهای اقامتگاه دانشجویی خود بپردازند. البته این هزینه در شهرهای مختلف و خوابگاهها متفاوت می باشد و این عدد تنهاد میزان تقریبی و حدودی پرداخت شهریه خوابگاه در آلمان است.

نقطه ضعفی که در این باره وجود دارد، نبود خوابگاه به تعداد کافی است و به همین دلیل، اکثریت دانشجویان مهاجر خارجی به خصوص ایرانی ها، گزینه خانه شخصی را برای حل این معضل انتخاب نموده و از گرفتن خوابگاه صرف نظر کرده اند.

 

کار بعد از تحصیل در آلمان

پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آلمان افراد با ویزای 18 ماهه جست و جوی کار، به راحتی قادر خواهند بود که براساس مهارت و تخصص خود، رزومه ای را به کارفرمایان آلمانی ارائه داده و پس از پذیرفته شدن توسط کارفرما مشغول به کار شوند.

دانستن زبان آلمانی در این خصوص ضروری بوده و هرچه رزومه شما قوی تر بوده و دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اند معتبر تر باشد، درصد پیدا کردن شغل ایده آل در زمان کم نیز افزایش می یابد. شغل های گرایش مهندسی، پزشکی و فناوری بیشترین نیاز کشور آلمان برای جذب نیروی کار بوده که قطعا با درآمد بسیار خوبی هم همراه می باشد.

پس از دریافت شغل مورد نظر و عقد قرارداد کاری با حداقل حقوق قانون کار در آلمان اقامت شما از اقامت پس از تحصیل در آلمان به اقامت کاری آلمان تبدیل می شود. پس از کار و پرداخت بیمه و مالیات به مدت 5 سال، شرایط دریافت اقامت دائم برای شما فراهم شده و پس از 8 سال فرد می تواند تقاضای شهروندی و اخذ پاسپورت آلمان نماید.

با توجه به اینکه کشور آلمان سومین کشور صنعتی دنیا و با نرخ بیکاری 5 درصد می باشد، این امر شانس کاریابی را برای دانشجویان بین المللی بسیار افزایش می دهد.

نمودار نرخ بیکاری آلمان در سال 2023

 

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در آلمان وجود دارد؟

بله، شرایط تحصیل در آلمان برای مقاطع و دوره های تحصیلی مختلف فراهم شده است.

 

برترین شهرهای دانشجویی در آلمان کدامند؟

مونیخ، برلین، هامبورگ، آخن و گوتینگن از برترین شهرها هستند.

 

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان وجود دارد؟

بله، در برخی از دانشگاه های خصوصی آلمان امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
m.amareh
منى اماره فارغ التحصیل رشته مترجمى زبان انگليسى مى باشد. با توجه به علاقمندى در زمينه قوانين مهاجرتى و همچنين نويسندگى ، ايشان در حال حاضر در موسسه Canadamie در حوزه نوشتن مقالات و توليد محتوا سايت مشغول به كار هستند.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport