جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل در لهستان 2024 ✔️ شرایط اخذ پذیرش + هزینه های تحصیل

تحصیل در لهستان

تحصيل در لهستان به زبان انگليسى و با هزينه كم، فرصتی منحصر به فرد برای متقاضیان مهاجرت به این کشور است. شرايط تحصيل در لهستان شامل ارائه مدرک ديپلم 12 ساله، تمکن لازم براى پرداخت هزينه تحصيل و زندگى، مدرک زبان، ارائه آيلتس 6.0 براى دوره ليسانس، 6.5 فوق ليسانس و 7.0 براى مقطع دكترى است.

كسانى كه مدرک زبان ندارند، مى توانند از طريق دوره زبان به اين كشور سفر كرده، و زبان خود را به سطح لازم برسانند و در مقطع و رشته مورد نظر ادامه تحصیل دهند. هزينه تحصيل در لهستان سالانه از 10 تا 15 هزار يورو متغير است.

بعد از اتمام تحصیل شخص مى تواند به مدت 9 ماه در كشور لهستان بماند و دنبال كار بگردد. همچنين در صورت وارد شدن به بازار كار و دریافت پيشنهاد شغلى مى تواند به اقامت دائم و سپس تابعيت لهستان را بدست بياورد. براى اطلاع از نحوه اخذ ويزاى تحصيلى لهستان و شرايط تحصيل در ساير كشور هاى اروپايى با موسسه Canadamie تماس حاصل كنيد تا شرايط شما بررسى شود.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

شرایط تحصیل در لهستان 

داوطلبانى كه خواهان تحصيل در لهستان به زبان انگليسى هستند مى توانند در مقاطع مختلف تحصيلى، كارشناسى، كارشناسى ارشد و دكترا تحصيل كنند. در بعضى از دانشگاه هاى لهستان پذيرش مستقيم با مصاحبه و آزمون ورودى وجود دارد.

از مهم ترين شرايط تحصيل داشتن مدرک زبان خوب و متناسب با مقطع تحصيلى، ارائه مدرک تحصيلى و ريز نمرات، تمكن مالى براى پرداخت هزينه ها مى باشد.هزينه تحصيل در لهستان مقرون به صرفه است و به همين جهت اين كشور مورد استقبال قرار مى گيرد. در حال حاضر حدود 100,000 دانشجو بين المللى در لهستان تحصيل مى كند. ديگر نکات مهم تحصيل در لهستان شامل :

تحصيل در لهستان بدون مدرک زبان دوره هاى foundation وجود دارد براى كسانى كه مدرک زبان ندارند مى توانند زبان خود را در لهستان تقويت كرده و ادامه تحصیل كنند.
تحصيل رايگان در لهستان تحصيل رايگان در لهستان زمانى امكان پذير است كه تسلط شما به زبان لهستانى حداقل در حد B2 باشد و ديگر شرايط شامل معدل و ريز نمرات ، بيمه سلامت و .. مى باشد.
شرايط سنى تحصيل در لهستان براى تحصيل در لهستان متقاضى بايد سن 18 را رد كرده باشد و گپ تحصيلى نبايد بيشتر از 3 يا 4 سال باشد.

 

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

تحصیل در مدارس لهستان

 سیستم آموزشی کشور لهستان منطبق با سطح A کشور انگلستان قرار دارد و در بازه زمانی 12 الی 15 سال به پایان می رسد. سیستم آموزشی کشور لهستان دارای سه مقطع  است که 6 سال از آن در مقطع دبستان یا ابتدایی است که پس از آن، از دانش آموزان یک امتحان نهایی اخذ خواهد شد و دانش آموزان پس از قبولی در این آزمون، وارد مقطع بالاتر دبیرستان می شوند.

در دوران دبیرستان نیز ابتدا دانش آموزان به مدت 3 سال به تحصیل علم خواهند پرداخت و پس از آن مجدداً می بایست امتحانی را پشت سر گذارند تا وارد مقطع سوم تحصیلی خود شوند که مدت زمان آن 4 سال به طول خواهد انجامید. پس از این مرحله است که دانش آموزان می توانند وارد تحصیلات عالیه در دانشگاه های این کشور شوند. ميانگين تحصيل در مدارس لهستان به زبان انگليسى براى دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا ما بين 5,000 الى 20,000 هزار يورو متغير است.

تحصیل در لهستان در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در لهستان با توجه به رشته متفاوت است و بین 3 الی 4 سال به طول خواهد انجامید. تحصیل در لهستان در مقطع کارشناسی به زبان لهستانی تقریبا رایگان است و حدود 1500 یورو هزینه دربردارد اما تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور مانند سایر نقاط دنیا شامل هزینه است. متقاضیان جهت تحصیل در دانشگاه های بین المللی نیاز است به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند البته در صورت نداشتن مدرک این امکان فراهم هست تا با اخذ پذیرش از دانشگاه، دوره زبان را در لهستان بگذرانند. اما در صورت داشتن مدرک زبان، آيلتس 6.0 براى اين مقطع كفايت مى كند. مدرک لیسانس در لهستان معمولاً مستلزم کسب 180-240 واحد ECTS (سیستم انتقال و انباشت اعتبار اروپایی) با 60 واحد در سال است.

تحصیل در لهستان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در لهستان در مقطع کارشناسی ارشد همچون دوره کارشناسی در اکثر رشته ها امکان پذیر می باشد. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور عموماً 1.5 تا 2 سال به طول می انجامد و از تنوع رشته بالایی در این مقطع برخوردار است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان شخص متقاضی می باست مدرک کارشناسی معتبری را اخذ کرده باشد و سپس برای دوره کارشناسی ارشد اقدام نماید. دوره های کارشناسی ارشد در لهستان عموماً همراه با پایان نامه هستند. با وجود اینکه زبان رسمی این کشور لهستانی است، عموماً در مقطع ارشد تدریس به زبان انگلیسی نیز انجام می شود و شما می توانید با آیلتس 6.5 به تحصیل در لهستان بپردازید. البته در صورتی که نمره آیلتس شما پایین تر از حد گفته شده باشد، دانشگاه برای شما دوره زبان در نظر خواهد گرفت و سپس واحدهای اصلی اخذ می گردد.

تحصیل دکتری در لهستان 

تحصیل دکتری در لهستان در مدت زمانی 4 سال امکان پذیر است. مدرک دکتری در لهستان دارای اعتبار بالایی است و در اکثر کشورهای برتر دنیا مورد تایید است. افرادی که در مقطع دکتری در لهستان تحصیل می کنند می بایست در پایان دوران تحصیل خود پایان نامه خود را ارائه نموده و در مقابل اساتید دانشگاه از آن دفاع نمایند. برای تحصیل در لهستان در مقطع دکتری شخص باید مدرک کارشناسی ارشد معتبر و تاییدیه یک استاد سوپروایزر را داشته باشد. تحصیل در مقطع دکتری به هر دو زبان لهستانی و انگلیسی امکان پذیر است اما از آنجایی که اکثر دروس در این مقطع به زبان انگلیسی است شخص می تواند با ارائه مدرک ایلتس عموماً با نمره 7 به تحصیل در لهستان در مقطع دکتری بپردازد.

تحصيل پزشکى در لهستان

شرايط تحصيل پزشکى در لهستان در مقايسه با شرايط تحصيل پزشکى در آلمان آسانتر و رقابت كمترى دارد. داوطلبان بايد نمرات خيلى خوب در دروس تخصصى، زيست، شيمى، رياضى و فيزيک داشته باشند.‌همچنين آن ها بايد ديپلم تجربى ، مدرک زبان آيلتس 6.5 به بالا، آزمون ورودى MCAT، ريز نمرات تحصيلى و تمكن مالى مطلوب ارائه دهند.

بورسيه هاى تحصيلى در لهستان

کشور لهستان از جمله کشورهایی است که امکان تحصیل با بورس در آن فراهم است. دریافت این بورس تحصیلی در تمامی مقاطع آموزش عالی به خصوص در دوره دکتری در دانشگاه ها امکان پذیر است و باعث می گردد فرد متقاضی با دریافت اینگونه بورس ها از پرداخت کل شهریه و یا بخشی از آن معاف گردد. مسلم است که دریافت بورس تحصیلی در لهستان مستلزم نمرات بالا، ارائه مقالات علمی بین المللی ،معدل (GPA) 2.0 از 4.0 يا بالاتر و به طور کلی عملکرد درخشان تحصیلی است. از جمله بورس های تحصیلی کشور لهستان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه کمک هزینه تحصیلی یونسکو لهستان (UNESCO ) : اين بورسيه مختص مقطع كارشناسى و كارشناسى ارشد و مبلغ آن 510 يورو است.

بورسیه دکتری فیس بوک : اين بورسيه براى دانشجويان مقطع دكترا و شامل دو سال تحصيل و هزينه هاى مرتبط، و همچنین کمک هزينه ها ى سالانه و کمک مسافرت براى کنفرانس هاى مختلف

بورسیه IIE-SRF : کمک هزینه تحصیلی IE-SRF تا سقف 25000 دلار آمریکا را به همراه بیمه درمانی فردى تا یک سال پوشش می دهد. اين بورسيه متعلق به دانشجویان مقطع دكترى است.

 دانشکده بنیاد شلمبرگر برای بورسیه های آینده: مبلغ اين بورسیه تحصیلی حداکثر به 50,000 دلار در سال برای دوره دکترا و حداکثر 40,000 دلار در سال برای دوره فوق دکتری است و ممکن است تا پایان تحصیلات تمدید شود.

 هزینه های تحصیل در لهستان

هزینه های تحصیل با توجه به اینکه تحصیل به زبان انگلیسی یا لهستانی صورت پذیرد، متفاوت است. تحصیل در لهستان به زبان لهستانی تقريباً رایگان است اما تحصیل به زبان انگلیسی و در دانشگاه های بین المللی کشور لهستان بین 10,000 تا 15,000 یورو ساليانه هزینه دارد. به صورت كلى، هزینه تحصیل در اروپا شرقی پایین است.

کار دانشجویی همزمان با تحصیل در لهستان

امکان کار دانشجویی همزمان با تحصیل در لهستان فراهم است. دانشجویانی که در این کشور در حال تحصیل هستند می توانند به صورت مشخص چند ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند و بخشی از هزینه های خود را جبران کنند. شخص به طور معمول حدود 20 ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارد. پس از تحصیل، امکان کاردر لهستان برای افراد اتحادیه اروپا به سادگی فراهم است. اشخاص مهاجر از سایر کشورها نیز می توانند با ارائه مدارک و اخذ مجوز از سازمان های مربوطه نسبت به تمدید اقامت خود اقدام نمایند.

 معرفی دانشگاه های برتر لهستان

 در جدول زیر می توانیدبرخى از دانشگاه هاى برتر لهستان را مشاهده نمایید:

نام دانشگاه رتبه در لهستان رتبه در جهان QS
دانشگاه ورشو 1 258
دانشگاه jagiellonian 2 312
دانشگاه دانش و فناورى ورشو 3 527
AGH دانشگاه علم و صنعت 4 900-851
دانشگاه آدام میکیویچ 5 770-761

 اخذ ویزای تحصیلی لهستان

ایرانیانی که به قصد تحصیل در لهستان خاک ایران را به مقصد لهستان ترک می کنند، می بایست ابتدا برای تحصیل در این کشور ویزای دانشجویی لهستان را اخذ نمایند که معمولا در بازه زمانی 15-60 روز این امر میسر می گردد و حدود 60 الى 80 یورو نیز هزینه ثبت نام اخذ ویزا دارد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان عبارتند از:

  • چند قطعه عکس رنگی
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک دانش در زبان
  • داشتن رزومه CV
  • نامه توضیح علت تمایل به تحصیل در لهستان یا اصطلاحاً Cover Letter
  • رزومه تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی برای تحصیل
  • بیمه سلامت
  • تکمیل و امضای فرم درخواست ویزای تحصیلی لهستان بصورت آنلاین

شايان ذكر است كه اخذ ويزاى همراه جهت تحصيل در لهستان امكان پذير است اما به صورت همزمان نيست.

هزینه زندگی در لهستان

هزينه زندگى در لهستان در مقايسه با هزينه زندگى در آمريكا و هزينه زندگى در كانادا كمتر است. هزينه هاى زندگى در لهستان براى يک شخص تحت‌ تاثير عواملى مثل لايف استايل ،شهر، دانشگاه ، رشته و مقطع تحصيلى كه انتخاب كرده متفاوت است اما متوسط هزينه هاى حدودى بين 330 الى 460 يورو در ماه است.

خوابگاه و اقامتگاه‌های دانشجویی در کشور لهستان

معمولاً هزینه اقامت در خوابگاه دانشگاه حدود 60 تا 80 یورو در ماه برای اتاق مشترک و بین 100 تا 150 یورو برای اتاق تک نفره است. با این حال، استاندارد خوابگاه‌ها ممکن است حتی بین خانه‌های دانشجویی مختلف، تفاوت زیادی داشته باشد. هزينه آپارتمان هاى مستقل بستگى به نوع اتاق و موقع آپارتمان مى باشد ولى حدودا بين 232 تا 370 يورو در ماه است.

موقعیت کار پس از تحصیل در لهستان

بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه هاى لهستان، متقاضيان مى توانند به مدت 9 ماه در كشور بمانند و كار پيدا كنند. با پيدا كردن كار ، فرد مى تواند مجوز اقامت كارى در لهستان به مدت 3 سال كه قابل تمديد است اخذ كند.
لازم به ذكر است ، كسانى كه شغل آن ها مورد نياز كشور است و در واقع شخص به عنوان كارگر ماهر محسوب مى شود، اين امكانش را دارد براى بلو كارت اتحادیه اروپا اقدام كند كه به مدت 4 سال است و قابل تمدید هم هست. نرخ بیکاری دراین کشور تا حدود سال 2024 روی رنج 4.9 درصد باقی خواهد ماند و نویدبخش پتانسیل بالای لهستان جهت جذب نیروی کار می باشد.

تحصیل در لهستان

 وضعیت اقامت و تابعیت پس از تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان همچون سایر نقاط دنیا موجب اخذ اقامت و تابعیت لهستان نخواهد شد بلکه راهی برای ورود به این کشور و تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور است. جهت اخذ اقامت و تابعیت این کشور می بایست پس از اتمام تحصیل وارد بازار کار این کشور شده و با اشتغال به کار در لهستان، اقامت خود را از تحصیلی به کاری تغییر داده و بعد از پنج سال اقامت کاری در لهستان و پرداخت بیمه و مالیات به دولت، امکان دریافت اقامت دائم این کشور وجود دارد.

از سوى ديگر ، اگر فرد به عنوان مقيم دائم و به مدت 3 سال در لهستان اقامت داشته باشد و تسلط نسبتا خوب به زبان لهستانى دارد، مى تواند براى تابعيت لهستان درخواست كند.

ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
m.amareh
منى اماره فارغ التحصیل رشته مترجمى زبان انگليسى مى باشد. با توجه به علاقمندى در زمينه قوانين مهاجرتى و همچنين نويسندگى ، ايشان در حال حاضر در موسسه Canadamie در حوزه نوشتن مقالات و توليد محتوا سايت مشغول به كار هستند.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport