جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کار در آلمان ✔️ شرایط پذیرش + روش ها + مدارک 2024

کار در آلمان 2024

كار در آلمان از دو طريق امكان پذير است. افراد مى توانند از روش جاب آفر از طريق دريافت پيشنهاد شغلى معتبر توسط كارفرماى آلمانى مشغول‌ به كار شوند.
روش دوم جاب سيكر آلمان طبق قوانين جديد جايگزين آن كارت شانس آلمان شده كه به متقاضيان ويزاى 1 ساله قابل تمديد اعطا مى شود و در صورت احراز امتيازات لازم از قبيل سن، زير 45 سال، مدرک زبان A1 آلمانى و يا B1 انگليسى، سابقه كار 3 حداقل و تمكن مالى لازم مى توانند آن را بدست آورند.

در صورت كار كردن به مدت 33 ماه در آلمان و يا 21 ماه در صورت داشتن کارت آبى اتحادیه اروپا و سطح زبان B1 ، مى توان براى اقامت دائم آلمان درخواست داد.

در صورت تمايل به بررسى شرايط خود، با موسسه Canadamie تماس حاصل كرده و اطلاعات كاملتر را دريافت كنيد.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

شرایط کار در آلمان

 شرایط کار در آلمان، بدين صورت است كه باید رشته تحصیلی شما جزو مشاغل مورد نیاز این کشور باشد و سابقه کاری حداقل سه ساله در این زمینه داشته باشید تا امکان اخذ ویزای کار برای شما فراهم باشد. همچنین دارا بودن مدرک زبان آلمانی یا آیلتس نیز در اخذ ویزای کار بسیار مهم است؛ چرا که در صورت دارا بودن مدرک زبان آلمانى در حد B1 و براى كارت شانس آلمان A1 نيز می توانید شانس کاریابی خود را افزایش دهید.

ویدیو موسسه MIE در مورد روش های اخذ اقامت آلمان

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

از دیگر شرايط رفتن به آلمان براى كار ، شرایط سنی برای مهاجرت به آلمان می باشد. در صورتی که سن فرد متقاضی، کمتر از 40 سال باشد می تواند شانس دریافت ویزا و همچنین کاریابی خود در آلمان را افزایش دهد.  همچنين قبل از مراجعه به سفارت، فرد متقاضی باید تمکن مالی قوی داشته باشد تا بتواند درخواست خود جهت اخذ ویزای کار را به سفارت ارائه نماید. براى مشاهده جزئيات بيشتر به سايت اداره كار آلمان به نشانى https://www.arbeitsagentur.de/en   مراجعه فرمائيد.

مراحل مهاجرت كارى به آلمان

شرايط مهاجرت به آلمان از طريق كار شامل چندين مرحله است از جمله:

  • پيدا كردن كار در آلمان با جستجو در موسسات ووب سايت هاى كاريابى
  • معادلسازى مدارک تحصيلى و شغلى
  • آماده کردن رزومه و ارسال آن براى موسسات و شرکت هاى آلمانى
  • اخذ بيمه سلامت
  • دريافت ويزاى كار آلمان

روش های مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان می‌تواند از طریق دو راه اصلی انجام شود: جاب آفر و جاب سیکر مى باشد. روش اول با دريافت پيشنهاد شغلى از يک کارفرماى آلمانى می باشد و روش دوم از طريق پيدا كردن كار در آلمان به صورت حضورى در كشور و بستن قرارداد كارى مى باشد. تمام توضيحات مرتبط با هر دو روش در ذيل توضيح داده شد.

مهاجرت از طریق جاب آفر آلمان

در جاب آفر آلمان (Job offer)، افراد می‌توانند از طریق پیدا کردن فرصت‌های شغلی در آلمان، اقدام به مهاجرت کنند. این شامل جستجوی فرصت‌های شغلی در وب‌ سایت‌های استخدامی، ارسال رزومه به شرکت‌ها و شرکت در مصاحبه‌های کاری است. تحصیلات، تجربیات کاری و مهارت‌های زبان آلمانی عناصر مهمی در جذب کارفرمایان هستند. کارفرما با دادن موافقت به درخواست کار، او مى بايست تاييد اداره كار بگيرد و سپس فرد متقاضى درخواست‌ ويزاى كار از سفارت بكند. برای اخذ جاب آفر یا فرصت شغلی در آلمان، شما باید به شرایط زیر توجه کنید:

  • داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه کاری شما
  • مسلط بودن به زبان آلمانی در حد b1
  • داشتن تمکن مالی برای یک سال زندگی در آلمان
  • تایید شغل توسط آژانس کار

مهاجرت از طریق جستجوی کار آلمان

ویزای جستجوی کار آلمان یا “Job Seeker Visa”، افراد می‌توانند با درخواست ویزای جاب سیکر، به مدت 6 ماه به آلمان بیایند و در آنجا به دنبال شغل بگردند. اگر کار پیدا کنند، می‌توانند ویزای کاری درخواست کنند. طبق قوانين جديد مهاجرت كارى به آلمان، روش جديدى كه جايگزين ويزاى جاب سيكر شده كه به آن كارت شانس آلمان يا German Opportunity Card گفته مى شود و افراد بايد در سيستم امتياز بندى در مواردى مثل سن و سابقه كار و مدرک تحصيلى و زبان و… حداقل 6 امتياز بگيرند. اين ويزا به مدت 1 سال است و قابل تمديد هم هست. اين روش منتهى به اقامت دائم آلمان مى شود. مهم ترين شرايط آن عبارتند از:

  • بهترين سن 35 سال يا كمتر
  • مدرک تحصيلى ليسانس و يا فوق ليسانس و يا مدرک فنى حرفه اى (Vocational Training) به مدت 2 سال
  • حداقل 3 سال سابقه كار مرتبط با رشته تحصيلى
  • داشتن بيمه سلامت
  • برخوردار بودن از تمكن مالى لازم ( به ازای هر ماه 1500 یورو)
  • ارائه مدرک زبان مورد تاييد سفارت آلمان يعنى سطح B1 زبان انگليسى و يا A1 زبان آلمانى

 اعتبار مدرک تحصیلی باید از طریق سایت آنابین (Anabin) یا زب (ZAB)، به آدرس زیر، بررسی شود.

 

روش هاى كار در آلمان

 

نحوه اخذ بلوكارت براى كار در آلمان

از دیگر ویزاهای کاری کشور آلمان، بلوکارت (Blue Card) می باشد. بلوكارت يا كارت آبى اتحادیه اروپا به شما اين امكان را مى دهد كه به عنوان نيروى كار آلمان در اين كشور كار كنيد. با EU BLue Card مى توانيد در آلمان نزديک به 4 سال اقامت و کار کنيد. واجد شرايط بودن اين كارت شامل:

  1. داشتن مدرک تحصيلات عالى معادل مدارک تحصيلى آلمان
  2. داشتن پيشنهاد شغلى مرتبط با رشته تحصيلى از يک شرکت در آلمان
  3. مدت استخدام بايد حداقل 6 ماه باشد.
  4. دستمزد ناخالص سالانه از شغل شما بايد حداقل 45,300 يورو باشد.

پس از 33 ماه کار (یا 21 ماه با کارت آبی اتحادیه اروپا در صورت داشتن تسلط به زبان آلمانی در سطح B1)، می توانید برای اقامت دائم آلمان اقدام کنید.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

جهت کار در آلمان و اخذ ویزای کار آلمان باید رشته تحصیلی و کاری فرد متقاضی، جزو لیست مشاغل مورد نیاز آلمان باشد. لیست مشاغل مورد نیاز آلمان از قرار زیر است:

 لیست مشاغل مورد نیاز آلمان
پزشکان
پرستاران متخصص
مهندسان
دانشمندان
متخصصان فناورى اطلاعات (IT)
مشاغل سبز
صنعتگران، افراد ماهر

 پذیرش نیروی کار در برخی رشته ها، نیاز به معادلسازی مدرک و یا گذراندن دوره آموزشی دارد که مدت زمانی بیش از 6 ماه را به خود اختصاص می دهد. از جمله این مشاغل می توان به پرستاری، روان پزشکی و… اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز کار در آلمان 

در صورتی که بخواهید به کار در کشور آلمان بپردازید باید بتوانید مدارک ویزای کار را نیز فراهم نمایید تا امکان درخواست ویزای کار جهت شما فراهم گردد. در این بخش، مدارک اخذ ویزای کار در کشور آلمان را بررسی می نماییم. مدارک مورد نیاز برای ویزای کار در آلمان از قرار زیر است:

  1. ارائه مدرک تحصیلی لیسانس و یا فوق لیسانس شخص متقاضی از دانشگاههای آلمان و یا معادل آن
  2. ارائه پاسپورت شخص متقاضی که مدت اعتبار آن بیشتر از 6 ماه باشد.
  3. ارائه 2 قطعه عکس جدید با زمینه سفید
  4. ارائه نامه کاری شخص متقاضی
  5. ارائه بیمه نامه مسافرتی و بیمه نامه درمانی
  6. تکمیل فرم درخواست ویزای کار آلمان آنلاین
  7. ارائه نامه تمکن مالی شخص متقاضی
  8. ارائه رزرو هتل و یا اجاره ملک جهت مدت محدود
  9. ارائه مدرک زبان حداقل B1 آلمانی

کار در آلمان با مدرک دیپلم

بدون شک، از منابع مختلفی این عبارات را شنیده اید: “ویزای کار آلمان با دیپلم” و “ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه ای”. باید به شما عرض کنیم که از بین شنیده های موجود در این زمینه، تنها این مطلب صحت دارد که افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه ای صادره از کشور آلمان و یا صادره از موسسات غیرآلمانی مورد تایید کشور آلمان هستند می توانند درخواست کار در آلمان را با مدرک فنی حرفه ای و غیر دانشگاهی داشته باشند. همچنین می بایست بدانید که برای مشاغل فوق مهم و ضروری نظیر برخی رشته های مهندسی و تکنولوژی، مدرک فوق دیپلم نیز می تواند جهت درخواست ویزای کار قابل قبول باشد.

میزان حقوق و درآمد در آلمان

یکی از مهمترین موارد قابل بررسی قبل از اقدام به کار کردن در آلمان، میزان دستمزد و حقوق در این کشور است. متوسط حقوق کار در آلمان در حال حاضر، چيزى حدود 50,250 يورو در سال است. در حاليكه حداقل دستمزد كار در آلمان سالانه 24,648 يورو تعريف شده است.

از سوى ديگر ،استخدام کارگر ساده در آلمان بيشتر به شهروندان كشور متعلق است زيرا كه اين كشور دنبال افراد و نيروى كار ماهر خارجى مى باشد و فرصت استخدام كارگران بومى نسبت به افراد خارج اروپا بدون مهارت کمتر است. حقوق کارگر ساده در آلمان برابر با 2,085 يورو در ماه است.

نرخ بیکاری و بازار کار در آلمان

یکی از مهم ترین مواردی که جهت کار در آلمان باید مورد بررسی قرار گیرد، نرخ بیکاری در این کشور است. چرا که در صورتی که نرخ بیکاری در کشوری پایین باشد، شخص متقاضی به راحتی می تواند در این کشور کاریابی کرده و وارد بازار کار آلمان شود. نرخ بیکاری در کشور آلمان بر اساس آخرین آمار 3.4% اعلام شده است. این رقم نشان دهنده نرخ پایین بیکاری در این کشور و کمبود نیروی کار در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. بازار کار در آلمان، بیشتر با کمبود نیرو در رشته هایی مانند پزشکى، پرستارى مهندسی مکانیک، IT و به طور کلی رشته های فنی و مهندسی مواجه است.

شرايط كار در آلمان براى ايرانيان براى آن دسته از عزیزانی که جز کادر درمان محسوب می شوند، موسسه مهاجرتى Canadamie خدمات بى نظيرى ارائه مى دهد. اين افراد بعد از پروسه معادل سازى و تاييد مدارک و دريافت مجوز كار قادر خواهند بود اقامت آلمان را بدست آورند. علاوه بر آلمان، كشور ها و روش هاى ديگرى براى کار در حال حاضر مناسب هستند از جمله ؛ ويزاى كار در اروپا، ويزاى كار آمريكا، كار در كانادا، ويزاى كار استرالیا با روش اسكيل وركر، اكسپرس اينترى كانادا و مهاجرت به جزيره موريس از طريق كار مى باشد. نمودار زير نشان دهنده نرخ بيكارى آلمان در سال هاى اخير مى باشد.

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

 

کاریابی در آلمان

چگونه در آلمان کار پيدا كنيم؟ سوالى كه عده ى زيادى از افراد آن را مطرح مى كنند و پاسخ به اين سوال اين است كه جهت کاریابی در آلمان می توانید به مراکز و موسسات کاریابی این کشور مراجعه نموده و با ارائه رزومه خود، به جستجوی کار بپردازید. همچنین متقاضیان کار در این کشور می توانند از سایت های معتبر کاریابی، روزنامه هاى محلى، جستجوى كار به صورت مستقيم در موسسات کاریابی در آلمان و شركت ها، استفاده از روابط شخصى مثل دوستان و بستگان استفاده نمایند. شاید یکی از ساده ترین روش ها جهت یافتن کار در آلمان برای ایرانیان و سایرین، استفاده از سایت های کاریابی معتبر در این کشور باشد. بدین منظور لازم است که با ارسال رزومه کامل خود و جستجوی کارفرما و شرکت های نیازمند نیروی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود، پروسه کاریابی را طی کنید. یکی از معتبرترین آژانس های کاریابی که می توانید به آن مراجعه نمایید، آژانس استخدام فدرال      می باشد. انواع سايت جستجوى كار در آلمان متعدد است و در حال حاضر بهترين سايت كاريابى در آلمان سايت StepStone مى باشد. برخی از معتبرترین وب سايت هاى کاریابی کشور آلمان را معرفی خواهیم کرد.

 

 سايت هاى معتبر کاریابی در آلمان
Indeed Germany
TTA Personal GmbH
XING
LinkedIn
Monster Germany
Arbeitsagentur (Federal Employment Agency)
Jobware

 

شرایط اخذ ویزای همراه کاری آلمان

شاید یکی از مهمترین مسائلی که جهت کار در آلمان وجود دارد، اخذ ویزای همراه آلمان برای متقاضیان متأهل باشد. در مورد ویزای همراه باید گفت که همراه شامل همسر و فرزندان کمتر از 18 سال می باشد. اما اين امر ممكن به صورت همزمان نباشد در بعضى موارد و اين راجع به شرايط كار و حقوق شخص متقاضى مى باشد.

نرخ ماليات بردرآمد در آلمان

نرخ مالیات بر درآمد در آلمان در حال افزايش است. برای افراد، مالیات بر درآمد از 14٪ برای درآمدهای سالانه بالای 10,908 یورو شروع می شود و به تدریج تا حداکثر 45٪ برای درآمدهای بیش از 277،826 یورو افزایش می یابد. بعلاوه، اضافه همبستگی نحو 5.5 درصدی بر مالیات بر درآمد اعمال می شود. زوج های متاهل می توانند از تشکیل پرونده مالیاتی مشترک بهره مند شوند که ممکن است بار مالیاتی آنها را کاهش دهد. کمک های اجتماعی مانند بیمه درمانی، مستمری و بیکاری نیز از درآمد ناخالص کسر می شود.

هزينه بيمه تامين اجتماعى در آلمان

هزینه بیمه درمانی يا بيمه اجتماعى در آلمان بسته به اینکه در بیمه دولتی یا خصوصی ثبت نام کرده باشید، متفاوت است. بیمه سلامت عمومی (GKV) مبتنی بر درآمد است، با نرخ سهم 14.6% از حقوق ناخالص به اضافه سهم مکمل حدود 1.3%، که هر دو بین کارفرما و کارفرما تقسیم می‌شوند. به این معنی که حق بیمه ماهانه حدود 400 تا 470 یورو خواهد بود. بیمه درمانی خصوصی (PKV) برای کسانی که درآمد سالانه بالاتر از 66,600 يورو دارند در دسترس است و هزینه آن به عوامل فردی مانند سن، سلامت و سطح پوشش بستگی دارد که اغلب از 200 تا بیش از 600 یورو در ماه مى باشد.

اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان از طریق کار

قطعاً افرادی که به کار در آلمان می پردازند، قصد اخذ اقامت و تابعیت در این کشور را نیز دارند. در صورتی که با ویزای کار وارد این کشور شده و پس از دریافت مجوز کار، به مدت 4 تا 5 سال در این کشور مشغول به کار شوید و بیمه و مالیات پرداخت نمایید، می توانید درخواست اقامت دائم نمایید. با دریافت اقامت دائم آلمان می توانید شهروند آلمانی محسوب شوید اما این بدان معنا نیست که از تمامی امکانات در این کشور بهره مند هستید؛ چرا که با دریافت اقامت دائم می توانید امکاناتی از قبیل خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی، حق حمایت از کنسولگری و…. را دریافت نمایید. اما با اخذ اقامت دائم، امکان ورود به مسائل سیاسی کشور آلمان مانند حق رأی، عضویت در انجمن های دولتی، حق جنبش آزاد و مواردی از این دست فراهم نمی باشد و تنها زمانی می توان از این امکانات بهره مند شد که تابعیت کشور آلمان را دریافت کرده باشیم.

در صورتی که پس از اخذ اقامت دائم، تمایل به دریافت تابعیت آلمان و پاسپورت آلمان داشته باشیدمى توانيد در سال ششم درخواست دهيد. همچنین لازم است که از تسلط کافی بر زبان آلمانی در سطح B1 برخوردار بوده و درآمد کافی جهت هزينه زندگى در آلمان براى خود و خانواده خویش را داشته باشید. از موارد دیگر که بسیار حائز اهمیت است، عدم سوء سابقه می باشد. شخص متقاضی نباید در مدت حضور خود در این کشور سابقه کیفری داشته باشد. همچنین باید در آزمونی که جهت اخذ تابعیت وجود دارد نمره قبولی را کسب نماید.

سوالات متداول

تجربه مهاجرت کارى به آلمان براى چه افرادى مناسب است؟

براى افرادى كه شرايط لازم از نظر سن، سابقه كار، سطح زبان خوب ، تمكن مالى، تخصص و مهارت مطلوب در شغل خود دارند.

آيا همراه شدن خانواده براى متقاضى كار در آلمان امكان پذير است؟

بله، براى همسر و فرزندان زير 18 سال امكان پذير است اما ممكن است در بعضى موارد به صورت همزمان نباشد.

کار در منزل در آلمان براى افراد خارج از اتحادیه اروپا ممکن است؟

بله، امکان کار از منزل در آلمان وجود دارد اما این به عوامل مختلفی از جمله ماهیت کار و شرایط ویزا بستگی دارد. برای فریلنسرهای راه دور یا ديجيتال نومد که برای مشتریان خارجی کار می کنند، باید ويزاى كار و مجوز اقامت قانونی در آلمان در حین کار از راه دور را دریافت کنند.

هزينه مهاجرت به آلمان از طريق كار چقدر است؟
بسته به شرايط هر پرونده، متقاضيان بايد هزينه هاى آماده كردن مدارک که بين 200 تا 500 يورو متغير است و همچنين بودجه لازم براى زندگى در آلمان براى خود و خانواده داشته باشند.

نتيجه گيرى

كار در آلمان براى افرادى ميسر است كه داراى تخصص، مهارت، مدرک تحصيلى معتبر و ساير شرايط از جمله سن، مدرک زبان و تمکن لازم براى زندگى مى باشد. افراد مى توانند از طريق دريافت جاب آفر از يک کارفرماى آلمانى يا در صورت برآورده كردن امتيازات لازم كارت شانس آلمان را اخذ كنند و در اين كشور مشغول به كار شوند. جهت اطلاع از از ساير شرايط مربوط به كار در آلمان با مشاورين موسسه  Canadamie تماس برقرار كرده و مشاوره اوليه رايگان را دريافت كنيد.

Picture of الناز دادخواه
الناز دادخواه
همه پست ها
ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
الناز دادخواه
الف دادخواه دانش آموخته مترجمی زبان و نویسنده. نویسنده محتوای امور مهاجرت با گذراندن دوره ها و کلاس های مهاجرتی دکتر امیرمحمد ملک پور.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport