جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدارس ایتالیا ✔️هزینه و شرایط تحصیل در دبیرستان های ایتالیا

مدارس ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا می تواند بر اساس رده سنی، سطح زبان، نمرات و مهارت های دانش آموزان صورت گیرد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا و موضوعاتی حول این محور از جمله هزینه ها و شرایط تحصیل در مدارس ایتالیا، شرایط اسکان متقاضیان تحصیل در دبیرستان های ایتالیا و… آشنا نماییم. شما پس از مطالعه دقیق این نوشتار پی خواهید برد که آیا تحصیل در ایتالیا گزینه مناسبی می باشد یا خیر. جهت کسب اطلاعات لازم از میزان خدمات ما با مشاوران موسسه مهاجرتی کانادا تماس گرفته و پس از مشاوره رایگان بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود بگیرید.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

درباره کشور ایتالیا و شرایط کلی تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای دنیا تحصیل را برای کودکان از سن 6 سالگی به صورت اجباری اجرا می شود و هزینه تحصیل در دبیرستان های ایتالیا و مدارس ابتدایی ایتالیا برای کودکان در مدارس دولتی رایگان خواهد بود. کودکان معمولاً تا سن 11 سالگی در مدارس ابتدایی ایتالیا مشغول به تحصیل هستند و پس از آن وارد مقطع متوسطه و پس از آن وارد دبیرستان می شوند. به طور معمول دانش آموزان از سن 14 سالگی وارد دبیرستان می گردند و تحصیلات خود را تا دریافت مدرک دیپلم در آنجا ادامه می دهند نیازی نیست تا مبلغی بابت هزینه های تحصیل در دبیرستان های ایتالیا پرداخت نمایند.

 

زبان ایتالیایی پایه و اساس تحصیل در ایتالیا است و دانش آموزان از ابتدا این زبان را می آموزند و زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم در کنار آن فرا می گیرند. البته مدارس بین المللی برای دانش آموزانی که مهاجرت به ایتالیا می نمایند نیز وجود دارد که در آنها تدریس به زبان انگلیسی صورت می گیرد. در ادامه با جزئیات بیشتری در خصوص شرایط تحصیل در مدارس ایتالیا ارائه خواهیم نمود.

 

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

 

 

نظام آموزشی ایتالیا

نظام اموزشی ایتالیا شرایط مناسبی را برای پیشرفت افراد به وجود می آورد و به همین دلیل است که متقاضیان بسیاری در سراسر دنیا به منظور ورود به سیستم آموزشی این کشور، تصمیم به مهاجرت می گیرند. خیلی از افراد نیز در صدد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستند و دوست دارند در رابطه با سیستم آموزشی این کشور بهتر بدانند. ما نیز تصمیم گرفته ایم که جزییات دقیقی پیرامون نظام آموزشی مدارس ایتالیا را در جدول زیر بیان کنیم:

اسم دوره طول دوره سن دانش آموز
 Scuola Primaria یا Scuola Elementare(دبستان یا مدرسه ابتدایی ایتالیا) 5 سال 6 تا 11 سال
متوسطه اول 4سال 11 تا 14 سالگی
متوسطه دوم 4سال 15 تا 19 سالگی

انواع مدارس ایتالیا

اولین مقطع و مرحله تحصیلی در کشور ایتالیا مربوط به مدارس این کشور می باشد. مدارس کشور ایتالیا به مدارس دولتی و خصوصی تقسیم می شود. هرکدام از این مدارس دارای شرایطی به شرح زیر است:

مدارس دولتی ایتالیا

زبان تدریس در مدارس دولتی ایتالیایی می باشد و هزینه تحصیل نیز رایگان است. دانش آموزان بین المللی تنها در صورتی می توانند وارد مدارس دولتی ایتالیا شوند که فردی به عنوان قیم قانونی آنها در کشور ایتالیا وجود داشته باشد. در غیر این صورت آنها تنها گزینه تحصیل در مدارس خصوصی کشور ایتالیا را خواهند داشت.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی آموزش خود را به زبان انگلیسی و زبان ایتالیایی ارائه می‌دهند. این مدارس پذیرای اکثر دانش آموزان بین المللی می باشد. چرا که علاوه بر آموزش، امکانات و خدمات دیگری از جمله: اسکان، غذا و غیره را نیز بر عهده می‌گیرد. تحصیل در اینگونه مدارس رایگان نبوده و افراد باید سالانه بین ۱۳ تا ۱۸ هزار یورو بپردازند.

تحصیل در مدارس شبانه روزی ایتالیا

تحصیل در مدارس شبانه روزی ایتالیا بیشتر مناسب دانش آموزان بین المللی می باشد چرا که آنها با ثبت نام در این مدارس دیگر دغدغه امکاناتی نظیر اقامت، غذا، حمل و نقل و… را نخواهند داشت. این نوع مدارس در لیست مدارس خصوصی ایتالیا قرار دارد که هزینه هایی را نیز برای افراد در پی خواهد داشت و گزینه بسیار مناسبی برای دانش آموزان بین المللی می باشد چرا که در مدارس شبانه روزی، دانش آموزان به تحصیل و زندگی در کنار دیگر دانش آموزان و پرسنل مدارس، خواهند پرداخت.

برنامه درسی و متون آموزشی در مدارس و دبیرستان های ایتالیا

دانستن اینکه دانش آموزان در هنگام تحصیل در دبیرستان های ایتالیا چه دروسی را می آموزند از سوالاتی است که توسط خانواده ها مطرح می شود. در پاسخ باید گفت که مانند تمام کشورهای دنیا دروس تحصیلی در مقاطع مختلف با هم تفاوت بسیاری دارد. دانش آموزان در مدارس ابتدایی ایتالیا پایه و اساس تحصیل یعنی خواندن و نوشتن را می آموزند و مبانی ریاضی و سایر علوم را آموزش می بینند. البته در مدارس ابتدایی برخی موارد دیگر همچون کار تیمی، ورزش، هنرهایی همچون موسیقی، تکنولوژی و… نیز به کودکان آموزش داده می شود تا با ورود به مقاطع بالاتر راحت تر استعداد خود را شناسایی نمایند. دانش آموزان تا انتهای تحصیل در مدارس ابتدایی ایتالیا آزمونی برای گذراندن مقطع تحصیلی نمی دهند و پس از اتمام دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می شوند و با 3 سال آموزش، به نوعی برای ورود به دوره دبیرستان و تحصیلات تخصصی تر آماده می شوند.

دبیرستان های ایتالیا با دو رویکرد ورود به بازار کار و یا ورود به دانشگاه طراحی شده است که The Liceo دانش آموزان را برای دوره های آکادمیک و Istitute به دوره های فنی و حرفه ای محسوب می شود. در دوره های The Liceo دانش آموزان زبان، ریاضیات، شیمی، زیست شناسی، فیزیک، جغرافیا، تاریخ و… را می آموزند و در دوره های Istitute هم مطابق با حرفه ای که انتخاب نموده باشند آموزش های لازم را می بینند. دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان مدرک دیپلم خود را دریافت نموده و مجوز ورود به دانشگاه را بدست خواهند آورد.

بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان ایتالیا

دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا برای کاهش هزینه های تحصیل در دبیرستان های ایتالیا نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که خانواده های دانش آموزان متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در ذهن خود دارند و تمایل دارند تا در صورت وجود چنین امکانی از آن بهره ببرند. همانطور که می دانید بورسیه های تحصیلی متعدد به طور معمول برای کمک به دانش آموزان کم بضاعت و یا با استعداد در نظر گرفته می شود اما نکته اینجاست که بیشتر این بورسیه ها برای مقاطع بالای دانشگاهی می باشد و در واقع بورسیه های زیادی برای هزینه های تحصیل دبیرستان های ایتالیا وجود ندارد. تنها شاید برخی از دانش آموزان برتر مدارس بتوانند هدایا و جوایزی از دبیرستان دریافت کنند که بخشی از هزینه های آنها جبران شود. در واقع دانش آموزی که در مدرسه بین المللی خصوصی درس می خواند باید نشان دهد که نیازی به بورسیه تحصیلی ندارد و می تواند بدون آن از پس هزینه های خود بر آید.

وضعیت اسکان و خوابگاه در مدارس و دبیرستان های ایتالیا

اقامت فرزندان یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که خانواده های ایرانی برای تحصیل در مدارس ایتالیا و دبیرستان ها برای فرزند خود دارند و به نوعی میخواهند تا از آسایش فرزندان خود اطمینان یابند. در این مبحث باید به این موضوع اشاره کنیم که مانند بسیاری از کشورهای دنیا، دو نوع وضعیت اقامتی برای دانش آموزان بین المللی در ایتالیا وجود دارد که یکی تحصیل در مدارس شبانه روزی و استفاده از خوابگاه دانش آموزی است و دیگری اقامت در کنار یک خانواده ایتالیایی که قبلاً برای اقامت یک دانش آموز تاییدیه های لازم را دریافت کرده اند. این خانواده ها مسئولیت های متعددی همچون مراقبت، غذا، رفت و آمد و… فرزندان را بر عهده دارند و به دانش آموز برای آشنایی با زبان و فرهنگ ایتالیایی کمک زیادی می کنند. دریافت مجوز برای این مسئولیت دشوار است و خانواده باید استانداردهای زیادی را داشته باشد. برای اقامت در خوابگاه های ایتالیا نیز دانش آموزان امکانات رفاهی زیادی دارند و می توانند در اتاق های تک نفره یا تعداد بیشتر اقامت داشته باشند که معمولاً خوابگاه دانش آموزان در محیط نزدیک به مدرسه است و دانش آموز باید قوانین خاصی را رعایت نماید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا

دریافت پذیرش از مدرسه و سپس دریافت ویزا یک کار حساس و مهم در پروسه مهاجرت است و در صورت بروز کوچکترین موضوعی ممکن است پروسه مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل را به تعویق اندازد و یا حتی منتفی شود. استفاده از یک مشاور مهاجرتی برای انجام پروسه به صورت صحیح و منظم می تواند کمک بزرگی در موفقیت در مهاجرت باشد. متقاضیان تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا برای دریافت پذیرش مدارک زیادی نیاز ندارند و در واقع دانش آموز با داشتن سوابق تحصیلی خود و با دانستن زبان انگلیسی در سطحی قابل قبول می تواند وارد مدارس ابتدایی ایتالیا و یا حتی دبیرستان های این کشور وارد شود. البته با توجه به اینکه دانش آموزان بین المللی باید هزینه های تحصیل و زندگی خود را نیز پرداخت نمایند و در واقع داشتن تمکن مالی کافی یکی از شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا توسط متقاضی مدرسه ابتدایی و تحصیل در دبیرستان های ایتالیا می باشد. اصلی ترین مدارکی که متقاضی باید به همراه داشته باشد عبارتند از:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت معتبر
  • سوابق تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • نامه پذیرش از مدرسه برای دریافت ویزا
  • انگیزه نامه تحصیل در ایتالیا
  • نامه تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی

برای یادگیری زبان انگلیسی می توانید از متدی سریع برای آموزش استفاده نمایید و در زمانی کوتاه توانایی خود را تا سطح قابل توجهی بالا ببرید. استفاده از محصول دوره فوق فشرده آموزش زبان (SIC) می تواند کمک بزرگی برای رسیدن شما به این هدف باشد.

معرفی مدارس و دبیرستان های ایتالیا

تا اینجای کار مطالب متعددی در خصوص تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا مطرح نمودیم و خوب است تا با برخی از این مدارس آشنا شویم. مدارس ایتالیا هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی و بین المللی هستند که دانش آموزان خارجی باید برای تحصیل در دبیرستان های ایتالیا، مدارس بین المللی را انتخاب نمایند. این مدارس از نظر سطح کیفی تفاوت هایی با هم دارند و برای انتخاب هر کدام از آنها توصیه می شود که امکانات آنها به دقت بررسی شود. حتی برخی از مدارس بین المللی در این کشور شعباتی دارند و دانش آموزان می توانند در این مدارس نیز تحصیل نمایند. در جدول زیر برخی از بهترین مدارس بین المللی در ایتالیا را برای شما ذکر نموده ایم.

نام مدرسه شهر شرایط سنی برای پذیرش حدود هزینه (یورو)
Ambrit International Scool رم سنین 3 الی 14 سال 20.355-10.812
American Overseas School رم تمام رده های سنی 26.275-5.200
Castelli International School رم سنین 6 الی 13 سال 10.900-8.600
International School of Bergamo برگامو تمام رده های سنی 14.100-8.100
International School of Florence فلورانس تمام رده های سنی 22.000-12.500
International School of Venice ونیز سنین 3 الی 14 سال 9.282-6.750
The International School in Genoa جنوا تمام رده های سنی 17.588-10.356
Marymount International School Rome رم تمام رده های سنی 22.900-11.700
The English International School of Padua پادوا سنین 3 الی 13 سال 11.750-5.250
Rome International School رم سنین 3 الی 13 سال 21.200-9.100

هزینه تحصیل در مدارس ایتالیا

بررسی هزینه تحصیل در دبیرستان های ایتالیا و همینطور مدارس این کشور برای خانواده هایی که فرزندان خود را برای تحصیل راهی این کشور می کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. در مطالب قبل به این موضوع اشاره شد که در واقع تحصیل در مدارس ایتالیا به زبان ایتالیایی و در مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان می باشد ولی دانش آموزان بین المللی که باید در مدارس خصوصی و یا شبانه روزی تحصیل نمایند هزینه هایی را بابت تحصیل خود باید در نظر بگیرند. به طور کلی حدود هزینه ای که خانواده ها برای تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا بسته به نوع مدرسه، مقطع تحصیلی، امکانات و شهر آن باید در نظر بگیرند به طور میانگین در حدود 10.000 الی 15.000 یورو در سال می باشد که بسته به تعداد سال های تحصیل فرزندشان باید توان پرداخت آن را داشته باشند. البته هزینه های زندگی که در بخشی جداگانه بررسی شده است را نیز باید به این مبلغ افزود.

هزینه زندگی در ایتالیا

یکی از عمده هزینه هایی که مهاجرین باید در نظر بگیرند هزینه های زندگی در کشورهاست. اگرچه متقاضیانی که فرزندان خود را برای مدرسه ایتالیا و تحصیل در دبیرستان های ایتالیا آماده می نمایند می دانند که در صورت تحصیل در مدارس شبانه روزی ایتالیا هزینه های زندگی را نیز باید به مدرسه پرداخت نمایند. با این حال خالی از لطف نیست که هزینه های زندگی یک شخص در ایتالیا را بررسی کنیم. زندگی در ایتالیا بسته به شهر محل اقامت هزینه های متفاوتی خواهد داشت اما میانگین هزینه ها در این کشور برای یک نفر حدود 700 تا 800 یورو در ماه در نظر گرفته می شود که این بسته به شرایط زندگی افراد متفاوت است. با توجه به این توضیحات برخی از هزینه های روزمره زندگی در ایتالیا را جدولی تهیه نمودیم که در ذیل این متن قابل مشاهده می باشد.

میانگین هزینه های زندگی در ایتالیا
شرح هزینه (یورو) شرح هزینه (یورو)
غذا در رستوران معمولی 15 بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی) 1.50
آب معدنی (0.33 لیتر) 1.05 تاکسی (1 کیلومتر) 1.30
شیر (1 لیتری) 1.16 گازوئیل (1 لیتر) 1.53
برنج (1 کیلو) 1.97 هزینه باشگاه (ماهیانه) 46.91
نان سفید (500 گرم) 1.59 هزینه انرژی (آب، برق و…) 157.01
تخم مرغ (12 عدد) 2.80 اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 596
سیب (1 کیلو) 1.81 اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر 451
سیب زمینی (1 کیلو) 1.24 اینترنت 28.97
مک دونالد 8 سینما 8.50
کاپوچینو 1.39 شهریه مهدکودک خصوصی 444

شرایط اخذ ویزای همراه ایتالیا

تصور برخی از خانواده ها بر این است که با دریافت ویزا برای فرزندانشان این امکان را پیدا می کنند تا به همراه فرزندشان وارد کشور مقصد شده و در کنار او اقامت دریافت نمایند. اما به راستی چنین است؟ پاسخ کلی به این سوال این است که خیر، دریافت اقامت تحصیلی برای فرزند منجر به دریافت اقامت برای پدر، مادر و یا برادر و خواهر شخص اصلی نمی شود. اما در برخی کشورها مانند کانادا، انگلستان و استرالیا ویزای برای یکی از والدین (در صورت واجد شرایط بودن) صادر می گردد که بتوانند مدت محدودی را در کنار فرزندشان حضور داشته باشند. با توجه به موضوع مقاله باید به اطلاع شما عزیزان برسانیم که اگر قصد تحصیل در مدارس و دبیرستان های ایتالیا برای فرزندانتان را دارید نمی توانید از این طریق برای خود اقامت دریافت نمایید. این در حالی است که فرزندان زیر 18 سال شما می توانند با دریافت اقامت توسط شما به شما ملحق شده و اقامت دریافت نمایند.

شرایط ورود به دانشگاه پس از تحصیل در دبیرستان های ایتالیا

 پس از دوره متوسطه دوم است که شرایط ورود متقاضیان به دانشگاه های ایتالیا وجود دارد. از آنجایی که دانشگاه ایتالیا با مقطع کارشناسی آغاز می شود، افرادی که میخواهند وارد این مقطع شوند، باید به زبان انگلیسی و ایتالیایی تسلط داشته باشد. اکثر دانشگاه های ایتالیا برای مقطع کارشناسی اقدام به برگزاری آزمون ورودی می کنند. اما بعضی از دانشگاه های ایتالیا، بدون آزمون ورودی دانشجو می پذیرند‌. دارا بودن مدرک ۱۲ ساله تحصیل در دبیرستان های ایتالیا و ارائه ریزنمرات تحصیلی مدارس ایتالیا، موجب می‌شود تا افراد به دانشگاه ها ورود پیدا کنند.

وضعیت اقامت و تابعیت پس از تحصیل در ایتالیا

دریافت اقامت ایتالیا و تابعیت از اهداف اصلی خانواده ها برای آینده فرزندانی است که می خواهند برای مدرسه ابتدایی و تحصیل در دبیرستان های ایتالیا اقدام نمایند. لازم به ذکر است که کشورهای با ارزش اقامت و تابعیت بالاتری همچون انگلستان، آمریکا، کانادا، اتریش، سوئیس و… می تواند مقصد شما باشد. این مقاله توسط تیم تحقیقاتی موسسه ملک پور نگاشته شده است و کپی برداری از مطالب این نوشتار بدون ذکر منبع آن غیر قانونی و غیر شرعی می باشد. با این وجود اگر باز هم هدف شما تحصیل در ایتالیا باشد باید توجه نمایید که دانش آموزان پس از گذشتن از سن 18 سال و اتمام تحصیلات باید مشغول به کار شده اقامت کاری دریافت نمایند و بعد از 5 سال پرداخت مالیات و بیمه می توانند اقامت دائم کشور ایتالیا را بدست آورند. بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، متقاضیان در ایتالیا پس از 10 سال اقامت و در صورت تسلط به زبان ایتالیایی و ادغام با فرهنگ این کشور و گذراندن آزمون می توانند پاسپورت ایتالیا را اخذ نمایند.

مزایا و معایب تحصیل در مدارس ایتالیا

قطعا مهاجرت تحصیلی به هر کشور و در هر مقطعی که باشد، دارای مزایا و معایب متعددی خواهد بود. نمی توان انجام این کار یعنی تحصیل در کشوری دیگر را تنها با نقطه قوت دید و یا به نیمه خالی لیوان در این زمینه توجه نمود. برای بهترین تصمیم گیری در این زمینه باید معایب و مزایا را با هم در نظر گرفت و به همین دلیل، در ادامه به مزایا و معایب تحصیل در مدارس ایتالیا می پردازیم:

مزایای مدارس ایتالیا

  • وجود امکانات رفاهی متعدد در زمینه آموزش و سرگرمی دانش آموزان
  • سطح علمی بالای مدارس
  • وجود سیستم آموزشی متناسب با استانداردهای جهانی
  • هزینه مقرون به صرفه
  • امکان تحصیل زبان انگلیسی
  • ایجاد بستر مناسب برای ورود به دانشگاه های ایتالیا

معایب مدارس ایتالیا

  • الزام به یادگیری زبان ایتالیایی در کنار زبان انگلیسی
  • عدم همراهی خانواده
  • وجود تفاوت بین سیستم آموزش و پرورش ایران و ایتالیا
Picture of الناز دادخواه
الناز دادخواه
همه پست ها
ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
الناز دادخواه
الف دادخواه دانش آموخته مترجمی زبان و نویسنده. نویسنده محتوای امور مهاجرت با گذراندن دوره ها و کلاس های مهاجرتی دکتر امیرمحمد ملک پور.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport