جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کار در عراق 2024✔️ شرایط کار + درآمد

کار در عراق 2024

کار در عراق مستلزم داشتن جاب آفر، رده سنی مناسب، داشتن مهارت و استعداد و همچنین رزومه قوی است. حقوق کار در عراق به طور معمول ماهانه حدود 2.050.000 IQD می باشد. حداقل دستمزد یک کارگر ساده معمولاً در حدود 300،000 دینار عراقی است. متقاضیان کار در عراق با گذشت ۵ سال کار تمام وقت در این کشور می توانند اقامت دائم عراق را به دست آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجرب موسسه canadamie تماس حاصل فرمایید.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

شرایط کار در عراق

 کشور عراق با داشتن وضعیت اقتصادی و رفاهی ضعیف گزینه ایده آلی برای مهاجرت به حساب نمی آید و شرایط کاریابی در عراق برای بسیاری از مشاغل بسیار دشوار است. ساعت کاری در بخش دولتی 8 ساعت در روز و 6 روز هفته و در بخش خصوصی توسط رئیس هر وزارتخانه تعیین می شود. اشتغال در عراق یکی از پایین ترین نسبت های اشتغال به کل جمعیت را دارد و نرخ فقر در حدود 30 درصد در مناطق روستایی بالاتر است به طور کلی ویزای کار در عراق به کارگران خارجی غیر عرب اجازه می دهد تا در عراق استخدام شوند. اجازه کار معمولاً برای یک سال صادر می شود و حداقل یک ماه قبل از انقضا می تواند تمدید شود.

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

کار در عراق برای ایرانیان

بسیاری از همراهان ما این سوال را دارند که مهاجرت به عراق برای کار به چه صورت است؟ از آنجایی که روابط خارجی ایران و عراق خوب است و برای ورود به کشور عراق نیاز به اخذ ویزا نمی باشد، در صورتی که حرفه شما جز حرفه هایی باشد که در این کشور مورد نیاز است، شرایط کاری مناسبی خواهید داشت. به عبارتی در صورتی که نیاز به کار در عراق فوری داشته باشید، با مشکل زمانبر بودن اخذ ویزا مواجه نخواهید بود

میزان درآمد در عراق

افرادی که در مشاغل کشور عراق کار می کند به طور معمول ماهانه حدود 2.050.000 IQD درآمد دارند. میزان درآمد و حقوق در عراق محدوده 518،000 IQD (پایین ترین میانگین) تا 9،150،000 IQD (بالاترین میانگین) را شامل می شود. نکته مهم در انتخاب کشور منایب جهت اخذ اقامت کاری این است که بسیاری از کشورها مانند کشورهای تاپ اروپایی یا کانادا، استرالیا و… علاوه بر دارا بودن شرایط مناسب تر برای کاریابی درآمد های بالایی را نیز برای بسیاری از مشاغل در نظر گرفته اند. لازم به ذکر است که حقوق و دستمزد بین مشاغل مختلف به شدت متفاوت است و رنج گسترده ای را در بر می گیرد. میزان حقوق برخی از مشاغل در عراق را در جدول زیر مشاهده می فرمایید:

مشاغل میزان درآمد سالیانه(دلار)
پزشک 10.050
مهندس 39.742
استاد دانشگاه 19.773
حسابدار 97.929
مدیر منابع انسانی 33.497
متخصص شبکه 62.664

کار در عراق کارگر ساده

به طور کلی حقوق کارگر در عراق 2023 – 2024، حداقل دستمزد معمولاً در حدود 300،000 دینار عراقی به ازای یک ماه کار معمولاً تعیین می‌شد. براخی از موارد علاوه بر حقوق اعلام شده جای خواب مناسب و محل اسکان نیز برای افراد در نظر گرفته می شود.

حقوق آشپز در عراق

حقوق آشپزان در عراق نیز مانند سایر شغل‌ها متغیر است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. این عوامل شامل نوع رستوران یا هتل، تجربه و مهارت‌های آشپز، مکان جغرافیایی، و شرایط کاری می‌شوند. در برخی موارد، آشپزان با تجربه و مهارت بالا می‌توانند حقوق بیشتری دریافت کنند. به عنوان یک تخمین تقریبی، حقوق آشپزدر عراق   از 500,000 دینار عراقی به بالا آغاز شود. اما این تخمین تقریبی است و ممکن است بسته به شرایط خاص هر استخدامی تغییر کند.

مشاغل پر درآمد در عراق

کار در عراق با حقوق بالا

در عراق، حقوق بالا معمولاً برای رده‌های شغلی خاصی که نیاز به مهارت‌ها و تخصص خاص دارند، ارائه می‌شود. برخی از رده‌های شغلی که ممکن است حقوق بالایی داشته باشند عبارتند از:

  • مهندسان نفت و گاز: به دلیل وجود منابع غنی نفت و گاز در عراق، مهندسان مختصص در این حوزه ممکن است حقوق بالایی دریافت کنند.
  • پزشکان و متخصصان پزشکی: پزشکان و متخصصان پزشکی با تخصص‌های خاص می‌توانند حقوق بالایی داشته باشند.
  • مدیران ارشد شرکت‌ها: مدیران ارشد شرکت‌ها و مدیران اجرایی در بخش‌های مختلف نیز ممکن است از حقوق بالایی بهره‌مند شوند.
  • متخصصان تکنولوژی اطلاعات: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، متخصصان IT با مهارت‌ها و تخصص‌های خاص ممکن است حقوق بالایی داشته باشند.
  • مشاوران مالی و حسابداران: مشاوران مالی و حسابداران با تخصص در حوزه مالی و حسابداری نیز ممکن است حقوق بالایی دریافت کنند.
  • متخصصان بازاریابی: متخصصان بازاریابی با تجربه و تخصص ممکن است دریافت حقوق بالایی داشته باشند.
  • مدیران پروژه: مدیران پروژه در بخش‌های مختلف از جمله ساخت و ساز و صنعت ممکن است حقوق بالایی دریافت کنند.

جدول زیر میزان حقوق افراد برای این رده های شغلی را نشان می دهد:

عنوان شغلی میزان درآمد (دینار عراق)
مهندسان نفت و گاز حدود 1,000,000 تا 2,000,000
پزشکان و متخصصان پزشکی 800,000 تا 1,500,000
مدیران ارشد شرکت‌ها 800,000 تا 1,500,000
متخصصان تکنولوژی اطلاعات 600,000 تا 1,200,000
مشاوران مالی و حسابداران 600,000 تا 1,200,000
متخصصان بازاریابی 500,000 تا 1,000,000
مدیران پروژه 600,000 تا 1,200,000

مشاغل مورد نیاز در عراق 

اطلاع از مشاغل مورد نیاز کشور مورد نظر از مهم ترین فاکتو هایی است که متقاضیان کار در خارج از کشور می بایست به آن توجه نمایند. اطلاع کافی از این امر موجب می شود فرد متقاضی راحت تر و سریع تر پروسه کاریابی در کشور مورد نظر خود را به پایان برسانند و موقعیت کاری مورد نظر خود را به دست آورند. در ارتباط با مشاغل مورد نیاز در عراق می توان گفت در شهرهایی مانند کردستان و سلیمانیه عراق مشاغل فنی و مهندسی همچون مهندسی برق، عمران، ساختمان سازی،جوشکاری و… از جمله مشاغل مورد نیاز به حساب می آیند. لیست مشاغل مورد نیاز عراق در سال 2024 به شرح زیر می باشد:

افسر QHSE (بهداشت مواد غذایی) کارشناس ارشد برق
کارشناس تدارکات کارشناس کنترل حرکت
تحلیلگر زنجیره تامین سرپرست لباسشویی
برنامه ریز تقاضا زبان شناس
تحلیلگر دسته ناظر امنیتی
مدیر تدارکات مدیر سفارش
کارشناس صادرات دبیر اجرایی
سوس آشپز مدیران ALCM (تعمیر و نگهداری)
پزشک کارشناس ارشد آمادئوس
اپراتور آبگرم درمانگر
اپراتور تجهیزات سنگین مهندس معمار-اربیل (عراق)
ادمینADPE/Service Desk حسابرس ارشد فناوری اطلاعات/ فناوری

لازم به ذکر است در برخی موارد برای متقاضیان کار در عراق امکان اخذ کار در سلیمانیه با جای خواب نیز وجود دارد،

نحوه کاریابی و مؤسسات کاریابی در عراق

همانطور که در بخش های قبل گفته شد، داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرما یکی از اساسی ترین گام های اخذ ویزای کار در عراق است.افرادی که قصد کار در عراق را دارند می بایست از قبل برای کاریابی و یافتن شغل مورد نظر خود اقدام نمایند. در این خصوص می توانند از مؤسسات کاریابی کشور عراق در انجام این پروسه بهره گیرند. این مؤسسات معمولاً رزومه افراد را دریافت نموده و با توجه به شرایط متقاضی موقعیت کاری مناسب را برای وی پیدا می کنند.

لیست برخی از مؤسسات کاریابی کشور عراق:

شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر در خصوص نحوه کاریابی در کشورهای مختلف از محصول بی نظیر گام به گام تا کار در خارج از کشور با تدریس استاد ملک پور بهره مند شوید.

انواع ویزای کاری در عراق

کشور عراق در حال حاضر با شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیار ناپایداری روبرو است که باعث شده است که وزارت کنسولگری وزارت امور خارجه صدور مجوزهای کاری جدید را ممنوع کند، از فوریه 2010، در بیانیه نخست وزیر در فوریه 2011 بیان شد که صدور ویزای کار کارگران خارج از کشورهای عربی بدون داشتن رضایت رسمی کتبی از شورای وزیران شورای امنیت ملی با موانع روبه رو می باشد. به شرط دریافت این رضایت نامه، مراحل درخواست مجوز کار در بخش های بعدی شرح داده شده است.

ماده 12 قانون سرمایه گذاری شماره 13 عراق به سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل حق استخدام کارگران خارجی را می دهد. برای دریافت اجازه کار، گام های زیر باید دنبال شود:

  • پیشنهاد کاری برای کارمند صادر گردد.
  • درخواست کتبی توسط کارفرما ارائه شود.
  • درخواست توسط اداره دولتی بررسی گردد.

مراحل و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار عراق

همانگونه که گفته شد طی مراحل زیر اقدام برای اخذ ویزای کار عراق صورت می گیرد:

  1. پیشنهاد کار برای فرد خارجی صادر می شود: متقاضیان باید یک پیشنهاد رسمی از طرف مقامات عراقی، وزارتخانه های امور خارجه مربوطه و نامه ای از اتاق بازرگانی و همچنین نامه ای از کارفرمای احتمالی خود در مورد دلیل سفر خود دریافت کرده باشند.
  2. کارفرما درخواست کتبی خود را به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه می دهد: این درخواست باید شامل کلیه اطلاعات مورد نیاز و مدارک پشتیبانی، و همچنین اطلاعات مربوط به نام کارمند، ملیت، نوع و مدت کار، نام و آدرس کارفرما باشد.
    • مدارک لازم برای دریافت ویزای کار عراق نیز باید ارائه شود:

      • فرم درخواست ویزا
      • عکس رنگی از متقاضی
      • کپی رنگی گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
      • نامه رسمی کارفرما که فرد خارجی را برای کار در عراق دعوت می کند
      • لازم به ذکر است پروسه پردازش ویزا تقریباً 4-8 هفته طول می کشد.
  3. صدور ویزا: در این مرحله دپارتمان کار و آموزش حرفه ای کلیه شرایط قانونی را بررسی می کند و سپس با مراجعه به مقامات مربوطه ویزای ورود به کارمند را صادر می کند.
  4. ورود به کشور عراق: وقتی متقاضیان وارد عراق می شوند، باید ظرف 7 روز از تاریخ ورود به بخش کار و آموزش حرفه ای وارد شده تا مراحل اخذ مجوز کار به پایان برسد. اگر کارمند از قبل در عراق حضور داشته باشد و بخواهد کار خود را شروع کند، می بایست مراحل زیر را طی نماید:
    • ارائه کلیه اسناد و مدارک قانونی اثبات حقوقی بودن کارمند برای ورود و اقامت در عراق
    • کارفرما درخواست کتبی خود را به اداره کار و آموزش حرفه ای در بغداد یا بخشهای معادل آن در سایر استانها ارائه می دهد.
  5. اجازه کار برای یک سال صادر می شود و حداقل یک ماه قبل از انقضا می تواند تمدید شود.

نرخ بیکاری و بازار کار عراق

نرخ بیکاری هر کشور یکی از شاخص هایی است که مستقیماً گویای چگونگی وضعیت کاریابی در آن کشور است.برای بررسی این شاخص در کشور عراق، در این بخش اطلاعات مربوط به وضعیت کار در عراق را از سال های 1991 تا 2020 بررسی می کنیم. میانگین نرخ بیکاری کشور عراق در این دوره 9.56 درصد با حداقل 7.97 درصد در سال 2012 و حداکثر 13.02 درصد در سال 2017 بوده است. آخرین نرخ از سال 2020، 12.82 درصد است . برای مقایسه بهتر لازم به ذکر است، متوسط ​​نرخ بیکاری در جهان در سال 2020 در 182 کشور 7.06 درصد است. متقاضیان مهاجرت کاری به خارج از کشور بهتر است کشورهایی را به عنوان مقصد انتخاب نمایند که دارای نرخ بیکاری پایین و شرایط مناسب برای جذب نیروی کار هستند. کشورهایی مانند آلمان، کانادا و اتریش از جمله این کشورها می باشند. نمودار نرخ بیکاری در کشور عراق در سال های اخیر را در زیر مشاهده می نمایید:

مهاجرت به عراق

شرایط اخذ ویزای همراه در عراق

به طور کلی افراد و متقاضیانی که به واسطه ی داشتن شرایط ذکر شده موفق به دریافت ویزای کاری این کشور می شوند، با ارائه مدارک لازم همچون مدارک هویتی و پاسپورت ،مدرک تولد فرزندان، اسناد ازدواج و به طور کلی مدارک اثبات کننده رابطه متقاضی با همراهان و اعضای خانواده خویش، می توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز درخواست ویزای همراه دهند.

اخذ اقامت دائم و تابعیت عراق از طریق کار

یکی از موضوعات مهم برای متقاضیان کار در عراق امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور از طریق ویزای کار است. در کشور عراق نیز مانند بسیاری از کشورها متقاضیان پس از کاریابی و استخدام در شغل مورد نظر خود با گذشت ۵ سال کار تمام وقت در این کشور می توانند اقامت دائم عراق را به دست آورند.به علاوه افرادی که موفق به دریافت اقامت دائم از طریق کار در عراق شده باشند با طی نمودن ۵ سال دیگر از این تاریخ و حضور به صورت متوالی در عراق می توانند برای دریافت تابعیت و پاسپورت عراق درخواست دهند.

مزایا و معایب کار در عراق

کار در عراق می تواند هم مزایا و هم معایب را به همراه داشته باشد، و ضروری است که قبل از تصمیم گیری، این عوامل را به دقت در نظر بگیرید. تجربیات افراد ممکن است بر اساس شرایط خاص آنها و منطقه ای در عراق که در آن کار می کنند متفاوت باشد. برخی از مزایا و معایب اصلی کار در عراق عبارتند از:

مزایای کار در عراق

  • پتانسیل درآمد بالا: اقتصاد نفت خیز عراق فرصت هایی را برای پتانسیل درآمد بالا به ویژه در بخش های مرتبط با انرژی، ساخت و ساز و مهندسی فراهم می کند.
  • فرصت های شغلی: به دلیل تلاش های مداوم بازسازی و توسعه زیرساخت ها، تقاضا برای متخصصان ماهر در زمینه های مختلف وجود دارد.
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه

معایب کار در عراق

  • نگرانی های امنیتی و بی ثباتی سیاسی
  • زیرساخت محدود و توسعه نیافته
  • موانع زبان: زبان عربی زبان رسمی است، و در حالی که انگلیسی اغلب در تجارت و در میان مهاجران استفاده می شود.
  • تفاوت های فرهنگی
  • مراقبت های بهداشتی و خدمات محدودد
Picture of الناز دادخواه
الناز دادخواه
همه پست ها
ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
الناز دادخواه
الف دادخواه دانش آموخته مترجمی زبان و نویسنده. نویسنده محتوای امور مهاجرت با گذراندن دوره ها و کلاس های مهاجرتی دکتر امیرمحمد ملک پور.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport