جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل رایگان در آلمان 2024 ✔️ شرایط تحصیل رایگان تمام مقاطع

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان نيازمند داشتن شرايطى نظیر معدل بالا، مدرک زبان B2/ C1 ، سن مناسب با مقطع تحصيلى و رزومه عالى مى باشد. تحصيل رايگان در آلمان به معنای تحصيل با پرداخت شهريه جزئى معادل 1500 يورو در سال است.

براى تحصيل در آلمان در مقطع كارشناسى متقاضيان بايد به مدت یک سال وارد كالج شده و در آزمون ورودى دانشگاه نمره قبولى را بدست آورند. بيشتر بورسيه هاى تحصيلى رایگان در آلمان به مقطع كارشناسى ارشد و دكترا تعلق مى گيرد و فرصت دريافت بورسيه فول فاند در اين مقاطع بيشتر است.

بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، متقاضیان یک سال و نیم فرصت دارند تا به دنبال کار گشته و در صورت امضای قرار داد کارى، بعد از 3 سال و يا 5 سال به اقامت دائم خواهند رسيد. جهت اطلاع از شرايط تحصيل در آلمان و ساير كشورهاى اروپايى، با مشاورين Canadamie تماس حاصل نموده و مشاوره رايگان دريافت نماييد.

ارتباط با ما
فهرست مطالب

شرایط تحصیل رایگان در آلمان 

دانشجویانی که تمایل دارند به صورت رایگان در کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند باید بتوانند مدرک زبان آلمانی کسب نمایند که البته سطح زبان لازم از B2 تا C1 مطلوب است. تحصيل در آلمان به صورت رايگان به معنى پرداخت شهريه خيلى كم مى باشد كه برابر با 1500 يورو در سال است.

البته تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های این کشور نیز امکان پذیر می باشد که رقابت برای دریافت پذیرش در آنها در دانشجویان بین المللی بسیار بالاست. نكته حائز اهميت اينكه تحصيل مقطع كارشناسى در آلمان بيشتر به زبان آلمانى است، در مقطع كارشناسى ارشد نصف دروس به زبان آلمانى و نصف ديگر به زبان انگليسى ارائه مى شوند و در مقطع دکترا اغلب كورس ها به زبان انگليسى تدريس مى شوند.

 

Loading...
در حال بارگذاری ویدئو. چند لحظه منتظر بمانید.

شرايط تحصيل رايگان در آلمان براى دانش‌ آموزان زير 18 سال

تحصيل رايگان در آلمان براى دانش‌ آموزان زير 18 امكان پذير است. دانش‌ آموزان مى توانند با داشتن مدرک B2 زبان آلمانى در مدارس آلمان و دبيرستان هاى دولتى اين كشور تحصيل كنند. زبان تدریسی در این مدارس نیز به زبان آلمانی بوده، و محصل باید به آن تسلط کامل داشته باشد.

 از معايب تحصيل در دبيرستان هاى آلمان براى اين دسته از دانش آموزان اينكه بايد قيم يا سرپرست در آلمان داشته باشند، زيرا كه دولت آلمان به والدين دانش آموز ويزاى همراه نمى دهد. بعضى از مدارس شبانه روزى هستند كه به عنوان قيم روى دانش آموزان محسوب مى شوند اما شرايط بسيار رقابتى در دريافت قبول از اين مدارس، اين فرآيند را سخت مى كند.

تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان در مقطع ليسانس مستلزم ورود به كالج زبان و اخذ مدرک C1 ، مدرک ديپلم معادل سازى شود، اخذ نمره قبولى در آزمون ورودى دانشگاه و در نهايت ورود به دانشگاه مى باشد. تحصيل كارشناسى در آلمان براى اغلب رشته ها 3 سال زمان مى برد. همچنين دانشجويان بايد از سن مناسب برخوردار باشند، كه براى مقطع ليسانس آلمان افراد را تا سن 21 سال قبول مى كند.

در كل جهت تحصيل رايگان در آلمان با مدرک ديپلم بايد اشخاص يكسال در كالج درس بخوانند و اين مسئله راجع به اين است كه مدرک ديپلم آلمان 13 ساله است.

شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

شرايط پذیرش دانشگاه هاى رایگان آلمان براى مقطع فوق لیسانس، ارائه مدرک لیسانس است. این دوره مانند بسیاری از کشورها عموماً 2 ساله بوده و رزومه، سطح زبان، نمرات مقطع لیسانس در پذیرش شخص تاثیر به سزایی دارد. تحصيل كارشناسى ارشد در آلمان نيازمند ارائه مدرک زبان آلمانى B2 يا آيلتس 6.5 مورد نیاز است. داشتن رزومه قوی و نمرات عالی به دانشجویان کمک می کند تا در دانشگاه های سطح بالاتری پذیرش دریافت کرده و بتوانند از مزایای بیشتری بهره مند شوند. گپ تحصيلى در اين مقطع مهم است و افراد تا سن 32 و احيانا براى بعضى از دانشگاه ها تا سن 35 مورد قبول هستند.

تحصیل رایگان دکتری در آلمان

مانند سایر مقاطع تحصیلی که تا به اینجا بررسی شد، هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری نیز رایگان می باشد اما نکته مهمی که برای دریافت پذیرش در این مقطع وجود دارد یافتن استاد راهنما (سوپروایزر) می باشد که امر آسانی نیست و توانایی ها و رزومه شخص نقش اساسی در این پذیرش را دارد. دانشجویان برای تحصیل به زبان آلمانی اغلب باید در حد B2 – C1 و برای تحصیل انگلیسی در حد IELTS7 مدرک داشته باشند. داشتن مقالات علمی، نمرات کسب شده در مقاطع قبلی و سایر توانایی های شخص می تواند در پذیرش و تحصیل دکترا در آلمان نقش پررنگی ایفا کند. البته موارد دیگری از جمله انگیزه نامه و توصیه نامه توسط تعدادی از اساتید گذشته شخص نیز می تواند در روند پذیرش برای شخص تسهیل گر بوده و موجب سهولت کار وی شود. طول این مقطع در کشور آلمان عموماً بسته به رشته ای که دانشجو در آن مشغول به تحصیل می شود می تواند بین 5 الی 6 سال باشد. تحصيل دكترا در آلمان تا سن 37-38 سالگى امکان پذير است.

 تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی

همانطور كه اشاره كرديم تحصيل رايگان در آلمان به زبان انگليسى در مقطع ارشد و دكترا نسبت به مقطع كارشناسى بيشتر است. از سوى دیگر، متقاضيان مى توانند در دانشگاه هاى خصوصى در اين كشور به زبان انگليسى تحصيل كنند كه لازم نيست مدرک زبان بالا ارائه دهند و شهريه تحصيل در اين دانشگاه ها نسبت به بقيه كشور هاى اروپايى كمتر است.

بورسیه تحصیلی رایگان آلمان

 به طور کلی دریافت بورسیه تحصیلی رايگان در آلمان برای هر دانشجویی ایده آل می باشد اما اغلب بورسیه ها شرایط خاصی را دارند که از اصلی ترین های آن می توان به داشتن نمرات خوب و معدل بالا، مدرک زبان خوب، مقالات معتبر، رزومه قوی و قرار داشتن در سنین پایین تر اشاره نمود. برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بنیادها و سازمان های مختلفی وجود دارند که با پرداخت بخشی یا تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو از او حمایت می نمایند. اغلب بورسیه تحصیلی برای دوره های کارشناسی کمتر از دورهای کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود. در بيشتر اوقات دانشگاه به متقاضيان مقطع دكترا حقوق پرداخت مى کند که اين مبلغ بين 1 تا 3 هزار يورو متغير است.

برخی از بورسیه تحصیلی در آلمان که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند عبارتند از: DAAD، اراسموس، هانریش بل، انیشتین، بورسیه های تبادل فرهنگی و … . البته لازم به ذکر است که برخی از بنیادهای ذکر شده در تمامی مقاطع اقدام به پرداخت کمک هزینه به دانشجویان می نمایند و برخی دیگر در مقاطعی خاص این کار را انجام می دهند. در ادامه به دو بورسیه فول فاند آلمان اشاره می کنیم:

بورسیه DAD

بورسیه DAD نیز یکی دیگر از بورسیه تحصیلی رایگان المان است که توسط دولت المان تامین و برای تمام دانشجویان بین المللی قابل استفاده است. در این بورسیه علاوه بر تحصیل رایگان، هزینه مسکن و مبلغی نیز جهت کمک هزینه زندگی تقبل می شود. این تسهیلات برای دانشجویانی که در مقطع دکترا به تحصیل مشغول هستند تعلق می گیرد.

بورسیه SBW Berlin

بورسیه SBW Berlin یکی از بورسیه تحصیلی رایگان المان بوده و شامل دانشجویان غیر آلمانی نیز می شود. در این بورسیه، دانشجو معاف از پرداخت شهریه، و بابت مواردی مثل هزینه سکونت، هزینه زندگی و حتی سفر های تحقیقاتی را بطور کامل پوشش می دهد. این مورد برای تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل دسترسی است.

بورسيه تحصيلى زیر 18 سال رایگان در آلمان

برخى از بورسيه هاى تحصيلى رایگان دبيرستان آلمان كه به بورسيه ها تحصيلى زير 18 سال رایگان معروف است عبارتند از :

  • Youth For Understanding (YFU)
  • Rotary Youth Exchange
  • Foundation Scholarships
  • DAAD (German Academic Exchange Service) Scholarships

مزاياى تحصيل رايگان در آلمان

تحصيل رايگان در اروپا و به خصوص در کشور آلمان مزاياى متنوعى دارد. از جمله مزاياى تحصيل رايگان در آلمان:

  • سيستم آموزشى مشهور و با كيفيت بالا
  • شهريه خيلى كم
  • موقعيت آلمان در اروپا
  • حمايت همه جانبه از دانشجویان بين المللى
  • فرصت هاى بورسيه تحصيلى براى مقاطع مختلف

 

سوالى كه خيلى از افراد مطرح مى كنند اينكه چرا تحصيل در آلمان رایگان است؟ دليل اصلى اين موضوع ديدگاه رايج در اين كشور كه مبنى بر اينکه آموزش نبايد يک محصول تجارى باشد و ارائه آموزش مجانى به اشخاص باعث رشد اقتصادى و مهاجرت به اين كشور مى باشد.

رشته های تحصیلی رایگان در آلمان

متقاضیان تحصیل در آلمان می توانند در رشته های فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم پزشکی و…. بدون پرداخت شهریه و یا هزینه دیگری، تحصیل نمایند. لازمه برخورداری از شرایط تحصیل رایگان در آلمان در رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف، قبولی در آزمون، مصاحبه و دارا بودن دیگر شرایطی که هر دانشگاه وضع کرده، می باشد. افراد پس از عبور از فیلترهای نامبرده قادر به تحصیل رایگان در آلمان خواهند بود.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

بی شک تحصیل در رشته ای که آموزش در آن بیش از بقیه رشته ها به طول می انجام به صورت رایگان، بسیار جذاب و پرطرفدار خواهد بود. تحصیل پزشکی در آلمان ، داشتنلازمه داشتن معدل كمتر از 1.5 است. معدل در آلمان از 1 تا 6 است ، كه 6 بدترين معدل و فرد در اين حالت مردود است. سطح زبان آلمانى C1 ، وارد شدن به کالج و گذراندن دوره M-course و قبول در امتحان ورودى ورودى دانشگاه FSP است.

تحصیل رایگان موسیقی در آلمان

هنر در کشور آلمان هم بسیار مورد توجه واقع شده و اساتید برجسته ای در بهترین دانشگاه، تحصیل موسیقی در آلمان را ارائه می دهند. در کنار دانشگاه های معتبر و پرافتخار، تحصیل رایگان نیز مزید بر علت شده تا توجه همه هنر دوستان و موسیقی دانان به کشور آلمان و دانشگاه های این کشور جلب شود. علاقه مندان به تحصیل رایگان موسیقی در آلمان می توانند پس از قبولی در آزمون های ورودی این کشور و تنها با پرداخت 1500 یورو در سال بگذرانند.

معرفی دانشگاه های رایگان در آلمان

طی بررسی های انجام شده لیستی از برترین دانشگاه های آلمان که دارای رتبه های عالی در سطح جهان می باشند را تهیه نموده ایم که بر اساس رتبه اکتسابی آنها در جدول زیر به نمایش در آمده است:

نام دانشگاه
LMU Munich
Technical University of Munich
Heidelberg University
Humboldt University of Berlin
Charité – Universitätsmedizin Berlin
University of Freiburg
University of Tübingen (دانشگاه توبینگن)
RWTH Aachen University
University of Bonn (دانشگاه بن)
Free University of Berlin
University of Göttingen (دانشگاه گوتینگن)
Ulm University
Technical University of Berlin (دانشگاه فنی برلین)
University of Hamburg
TU Dresden (دانشگاه فنی درسدن)

 

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

 اگرچه هزینه تحصیل در آلمان در بسیاری از دانشگاه های دولتی رایگان است، اما باید در نظر داشته باشیم که دانشجویان این امکان را دارند تا با پرداخت شهریه متناسب با رشته و دانشگاهی که برای پذیرش اقدام می کنند نیز در این کشور تحصیل نمایند. اما علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی بخش مهم دیگری است که دانشجو قبل از اقدام باید آن را بررسی نماید. هزینه زندگی در آلمان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی برای یک نفر در حدود 1.000 یورو می باشد، اما همانطور که مطلع هستید این مبلغ بسته به سبک زندگی، تفریحات، شهری زندگی و سایر عوامل می تواند تفاوت های بسیاری داشته باشد.

به عنوان مثال، زندگی در شهری مانند مونیخ به مراتب هزینه های بیشتری نسبت به شهرهای دیگر در این کشور برای شخص به همراه خواهد داشت

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

 نکته ای که در پذیرش دانشگاه های آلمان وجود دارد این است که مدارک مورد نیاز برای رشته ها و بخصوص دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. البته بیشتر این تفاوت ها در جزئیات مدارک می باشد و در کلیات غالباً مشابه هستند. به طور مثال برخی دانشگاه مدرک زبان آلمانی و برخی دیگر مدرک زبان انگلیسی نیاز دارند و در نمره زبانی که شخص ارائه می دهد نیز با هم تفاوت دارند. یکی از نکات بسیار مهم در اخذ ویزای تحصیلی آلمان، اهمیت سن و میزان گپ تحصیلی است. به طور کلی متقاضیان باید مدارک زیر را برای دریافت پذیرش به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند تا دانشگاه پس از بررسی مدارک، پذیرش شخص را قبول یا رد نماید:

  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی برای هر مقطع به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • مدرک زبان مورد تایید سفارت آلمان و دانشگاه (آلمانی یا انگلیسی بنا به درخواست دانشگاه)
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی

کار دانشجویی در آلمان

 طبق قوانین كار در آلمان دانش آموزان زیر 18 سال در این کشور اجازه انجام کار ندارند اما این اجازه برای دانشجویان وجود دارد تا بسته به مقطعی که مشغول به تحصیل هستند بتوانند ساعاتی را در هفته به انجام کار پاره وقت بپردازند. میزان مجاز کار ضمن تحصیل در آلمان برای دانشجویان مقطع لیسانس 10 ساعت، دانشجویان فوق لیسانس 20 ساعت و دانشجویان مقطع دکتری 30 ساعت در هفته می باشد و اجازه کار بیش از این میزان برای آنها مقدور نمی باشد. در بسیاری از موارد دانشگاه ها برای یافتن کار به دانشجویان کمک می کنند تا بسته به توانایی های دانشجو شغلی بدست آورد.  قطعاً آشنایی به زبان آلمانی نیز می تواند نقش تاثیرگذاری در نوع شغل اکتسابی برای شخص داشته باشد.

موقعیت کار پس از تحصیل رایگان در آلمان

در رابطه با کار پس از تحصیل در آلمان، به شخصی که تحصیل خود را در آلمان به پایان برساند، این اجازه داده می شود که بعد از اتمام تحصیل يكسال و نيم دنبال كار بگردد. باید گفت که فارغ التحصیلان رشته ها از جمله رشته های مهندسی شانس بسیار بالاتری برای یافتن کار دارند چون که کشور آلمان در رشته های مهندسی، IT و … با بحران نیروی کار مواجه است و این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند.

البته دانستن زبان آلمانی و داشتن توانایی های دیگر می توانند به این افراد برای قرار گرفتن در موقعیت شغلی بهتر کمک کند. در نمودار زیر نرخ بیکاری این کشور قابل مشاهده می باشد که همواره در حال کاهش می باشد:

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

تحصيل رايگان در آلمان و اخذ اقامت

بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و وارد شدن به بازار کار ، در صورت زندگى مستمر در کشور و پرداخت ماليات و رعايت قوانين، افراد مى توانند بعد از 3 سال و در بعضى مواقع 5 سال به اقامت دائم اين كشور دست برسند، يعنى شرايط بدست آوردن اقامت پس از تحصيل در آلمان براى آنها مهيا خواهد بود. در سال ششم هم گرفتن تابعيت آلمان و پاسپورت آلمان هم ميسر خواهد بود.

ارتباط با ما
مشاوره رایگان

جهت تماس از داخل ایران با موسسه از طریق شماره زیر با پشتیبانی و مشاورین رسمی MIEcanadaتماس حاصل فرمایید

تماس تصویری

شما می توانید جهت تماس تصویری با مشاوران ما از این دکمه استفاده کنید. مجوز های لازم برای میکروفون و دوربین را در صورت نیاز به مرورگر دستگاه خود بدهید ساعات پاسخگویی به تماس تصویری: ۱۱ لغایت ۱۶

نویسنده :
m.amareh
منى اماره فارغ التحصیل رشته مترجمى زبان انگليسى مى باشد. با توجه به علاقمندى در زمينه قوانين مهاجرتى و همچنين نويسندگى ، ايشان در حال حاضر در موسسه Canadamie در حوزه نوشتن مقالات و توليد محتوا سايت مشغول به كار هستند.
افزودن دیدگاه
Custom Image

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

main logo
canada passport